لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

سفر قریب‌الوقوع ولیعهد عربستان به پاریس «برای مشارکت راهبردی جدید»


دفتر ریاست جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین‌ماه، از دیدار رسمی ولیعهد عربستان سعودی از پاریس به قصد گفت‌وگو با امانوئل مکرون خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه کاخ الیزه، مقر ریاست جمهوری فرانسه، می‌گوید که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که بسیاری او را عملاً رهبر این کشور می‌دانند، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده به پاریس سفر می‌کند.

سفر ولیعهد ۳۲ ساله عربستان سعودی به فرانسه تنها چند هفته پس از سفر رسمی او به مصر، بریتانیا و ایالات متحده رخ می‌دهد.

او در دیدارهای رسمی خود در سفرهای اخیرش چندین بار از جمهوری اسلامی انتقاد کرده و خواستار تشدید فشارها بر تهران شد.

او از جمله در گفت‌وگویی با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال از جامعه بین‌الملل خواست تا برای جلوگیری از جنگ در منطقه، فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران را افزایش دهند.

محمد بن سلمان که روز یک‌شنبه آینده وارد پاریس می‌شود در سفر به قاهره، پایتخت مصر، نیز با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، این دو را در کنار گروه‌های شبه‌نظامی «مثلث امروزی شر» نامید.

دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هدف از دیدار رسمی هفته آینده را مذاکره درباره «مشارکت راهبردی جدید» بین دو کشور عنوان می‌کند.

طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، در این گفت‌وگوها «تمرکز ویژه بر سرمایه‌گذاری در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد دیجیتال» خواهد بود.

با این حال خبرگزاری فرانسه ساعتی پیش از انتشار بیانیه رسمی مکرون، به نقل از «چند منبع» نزدیک به ولیعهد عربستان سعودی گفته بود که به طور قطع مسئله جنگ در یمن نیز از جمله موضوعات گفت‌وگو خواهد بود.

جنگ در یمن زمانی آغاز شد که حوثی‌های شیعه‌مذهب تحت‌الحمایه جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور این کشور را از پایتخت، صنعا، بیرون راندند و ریاض برای کمک به دولت رسمی این کشور در رأس ائتلافی حمله به حوثی‌ها را آغاز کرد.

در اثر این جنگ بین دو گروه درگیر، طی سه سال گذشته بیش از ده هزار نفر در درگیری‌های یمن کشته شده‌اند.

گزارش‌ها و برآوردها حاکی از آن ا‌ست که ۲۲ میلیون تن از مردم یمن، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، و جنگ به بدترین همه‌گیری وبا در تاریخ معاصر دامن زده ‌است.

در همین زمینه چند گروه حقوق بشری در هفته جاری از رئیس جمهور فرانسه خواستند تا ولیعهد عربستان را وادار کند از بمباران یمن دست برداشته و به محاصره اقتصادی این کشور پایان دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG