لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

ائتلاف نظامی در یمن: حوثی‌ها به نفتکش عربستان شلیک کرده‌اند


ائتلاف نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد یک نفتکش عربستان سعودی در دریای سرخ و در نزدیکی بندر الحدیده، هدف شلیک شبه نظامیان حوثی قرار گرفته است.

شبه نظامیان حوثی در یمن نیز گفته اند در پاسخ به حملاتی که روز دوشنبه در استان الحدیده صورت گرفته، به یک کشتی نظامی شلیک کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، شبه نظامیان حوثی که کنترل مناطق شمالی یمن را در دست دارند، چند بار حملات موشکی به عربستان سعودی انجام داده‌اند و حتی ریاض، پایتخت این کشور را هدف گرفته‌اند، اما عربستان سعودی تاکید کرده که این موشک‌ها پیش از رسیدن به هدف، منهدم شده است.

ائتلاف نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت: «کشتی نفتکش یاد شده، در زمان حمله حوثی‌ – ایرانی‌ها، در آب‌های بین المللی بوده است.» این بیانیه گفته زمان حمله، ساعت یک و نیم بعدازظهر به وقت محلی بوده است.

عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان عمده شبه نظامیان حوثی می‌داند و می‌گوید سلاح ها و موشک‌هایی که حوثی ها در دست دارند، از سوی ایران تامین شده است. اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

بیانیه نیروهای ائتلاف نظامی در یمن به رهبری عربستان در ادامه گفته است: «یکی از کشتی‌های نظامی ائتلاف، حرکتی قاطع برای جلوگیری از این حملات انجام داده است.» این بیانیه به این که چه سلاح‌هایی استفاده شده و چه مناطقی هدف قرار گرفته، اشاره ای نکرده است.

این بیانیه می‌گوید: «حمله به نفتکش باعث خسارت شده ولی بی‌تاثیر بوده است. نفتکش مزبور به مسیر خود در آب‌های بین المللی و به سمت شمال ادامه داده و کشتی‌های نظامی ائتلاف، آن را اسکورت می‌کنند.»

خبرنگار رویترز به یک پیام از سوی رسانه‌های تحت اداره حوثی‌ها اشاره کرده است. در این پیام، حوثی‌ها گفته اند «به یک کشتی نظامی ائتلاف نظامی یمن و در پاسخ به حمله الحدیده که مردم را بی‌خانمان کرده، شلیک کرده‌اند.»

اشاره نیروهای حوثی، به حمله روز دوشنبه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در الحدیده است که طی آن یک خانه خراب شد و ۱۲ عضو یک خانواده از جمله هفت کودک، کشته شدند.

مدیر بیمارستان الثوره در الحدیده به خبرگزاری آلمان گفت در یکی از حملات، ساختمانی هدف قرار گرفت که آوارگان یمنی در آن اسکان داده شده بودند. شاهدان عینی از سه حمله هوایی عربستان در روز دوشنبه خبر داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین خواستار دو میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به مردم یمن شد.

آنتونيو گوترش در کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به يمن در ژنو اعلام کرد که کمک‌های ‌بشردوستانه باید بدون هیچ پیش شرطی در دسترس مردم یمن قرار گیرد و همه بنادر این کشور برای رساندن کمک‌ها، دارو، غذا، کالا و سوخت مورد نیاز برای حمل آنها آزاد باشد.

به استناد گزارش‌های خبرگزاری های رویترز، آلمان و فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG