لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

فرانسه: ایران با عدم بازگشت سریع به مذاکرات، برجام را به خطر می‌اندازد


ساختمان وزارت خارجه فرانسه
ساختمان وزارت خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: اگر ایران با همین روال ادامه دهد، نه تنها لغو تحریم‌های آمریکا به تاخیر می‌افتد بلکه رسیدن به توافقی که «احتمال آن بسیار بالا» است، نیز به خطر می‌افتد.

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید ایران با عدم بازگشت سریع به میز مذاکرات، شانس توافق هسته‌ای و احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز دوشنبه چهارم مرداد در یک نشست خبری اعلام کرد اگر ایران با همین روال ادامه دهد، نه تنها زمان لغو تحریم‌های آمریکا علیه تهران به تاخیر می‌افتد، بلکه ریسک به خطر افتادن توافقی که «احتمال آن بسیار بالا» است، نیز وجود خواهد داشت.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خردادماه برگزار شد و با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، عباس عراقچی معاون وزیرخارجه دولت حسن روحانی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی اعلام کرد دور بعدی مذاکرات برجام به بعد از زمان تحلیف آقای رئیسی محول شده است.

مقامات غربی و روسیه اعلام کرده‌اند احتمالا دور جدید مذاکرات تا قبل از پایان مرداد برگزار نخواهد شد.

در این میان آقای رئیسی اعلام کرده که مذاکرات انجام شده را بازبینی کرده و سپس تصمیم خواهد گرفت.

اخیرا خبرگزاری رویترز از قول منابع ایرانی گزارش داد که احتمالا دولت رئیسی مخالف برچیده شدن سانتریفوژهای پیشرفته و توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم باشد؛ موضوعی که خلاف تعهدات ایران در برجام سال ۲۰۱۵ است و با مخالفت غرب مواجه خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز سوم مرداد، بار دیگر مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به کارشکنی در مسیر رفع تحریم‌ها متهم کرد.

آقای روحانی مجلس شورای اسلامی را به کارشکنی در مسیر رفع تحریم‌ها متهم کرد و با اشاره به مصوبه آذر ۹۹ آن گفت: «اگر دست و پای ما را نمی‌بستند، قطعاً در پایان سال ۹۹ می‌توانستیم در روند مذاکرات تحریم را برداریم».

اشاره او به روز ۱۱ آذر پارسال است که مجلس برای سرعت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب کرد که اگر تا سوم اسفند سال ۹۹، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی حذف نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود.

دولت روحانی در ابتدا با اجرای این قانون به شکلی که مجلس مصوب کرده بود، مخالفت کرد، ولی به‌گفته محمدجواد ظریف، رهبر جمهوری اسلامی دستور داد که مصوبه مجلس اجرا شود.

در طول ماه‌های گذشته ایران و کشورهای عضو برجام در شش دور مذاکرات وین که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شد، تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام دادند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آخرین گزارشی که روز ۲۱ تیرماه درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئيسی «تکمیل شود».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG