لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

فرانسه دلایل مشارکت در حمله موشکی به سوریه را منتشر کرد


نقاطی جنگنده‌های بریتانیا، فرانسه و آمریکا در اقدام مشترک بامداد شنبه، از آنها به سوریه حمله کردند.
نقاطی جنگنده‌های بریتانیا، فرانسه و آمریکا در اقدام مشترک بامداد شنبه، از آنها به سوریه حمله کردند.

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه، ۲۵ فرودین ماه، در گزارشی دلایل خود از مشارکت در حمله به مراکز تحقیقی و زرادخانه‌های هسته‌ای سوریه را توضیح داد. در این گزارش مختصر که به زبان انگلیسی منتشر شده، آمده است که:

یک) فرانسه بدون شک و تردید، اطمینان دارد که روز هجدهم فرودین ماه در شهر دوما یک حمله‌ی شیمیایی رخ داده است.

و دو) هیچ سناریوی محتمل دیگری وجود ندارد جز این که نیروهای مسلح دولت سوریه به عنوان بخشی از مجموعه حملات به غوطه شرقی دست به این اقدام زده‌اند.

در این گزارش که با تصاویری از قربانیان حمله دوما همراه است، آمده است که در جریان بمباران دوما، هیچ نشانه‌ای از مرگ در اثر جراحت ناشی از بمب مشاهده نشده، بلکه تمامی نشانه‌ها حاکی از مرگ در اثر حمله شیمیایی است. مرگ‌هایی که در اثر عوامل خفه‌کننده، ارگانو فسفات و هیدروژن سیانید رخ داده‌اند. همچنین کاربرد مشهود داروی برونچودیلاتور توسط نیروهای پزشکی که در ویدئوها دیده می‌شود، این فرضیه را تقویت می‌کند که مرگ‌ها در اثر خفگی رخ داده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در گزارش خود به حضور مجموعه‌ای از متخصصان اشاره می‌کند که تصاویر، ویدئوها و اخبار مربوط به حمله هجدهم فرودین دوما را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این گزارش در بخشی به تاکتیک دولت بشار اسد در برخورد با موقعیت‌های این‌چنینی می‌پردازد؛ کاربرد سلاح شیمیایی در حملات وسیع به مناطقی که غیرنظامیان بسیاری در آن‌ها زندگی می‌کنند، هاله‌ای از ترس و وحشت را در شهر به وجود می‌آورد و در نتیجه شهر زودتر از نیروهای شورشی تخلیه و پیروزی برای نیروهای اسد حاصل می‌شود.

وزارت خارجه فرانسه تأکید کرده که از سال ۲۰۱۲ رژیم اسد به تناوب از این استراتژی استفاده کرده است. نظیر استفاده از گاز کلرین در حلب در سال ۲۰۱۶ یا در حمله اللطامنه و خان شیخون که دولت فرانسه در همگی آنها دخالت دولت اسد را محتمل می‌داند.

یکی از نکات قابل تأمل در گزارش وزارت خارجه زمان‌بندی استفاده از سلاح شیمیایی و بعد توافق با شورشیان است. در مورد اخیر یک روز پس از اعلام خبر حمله شیمیایی در شنبه گذشته، اعلام شد که با میانجی‌گری روسیه، نیروهای شورشی جیش‌الاسلام با دولت اسد توافق کرده‌اند و در حال تخلیه شهر و حرکت به سوی ادلب هستند.

وزارت خارجه فرانسه در گزارش خود یادآوری کرده که رایزنی میان نیروهای اسد و گروه جیش‌الاسلام در اسفندماه آغاز شده بود اما به نتیجه قطعی نرسیده بود و تنها یک چهارم از اعضای این گروه پذیرفته بودند که دوما را ترک کنند و باقی در شهر مانده بودند که در نهایت پس از دو روز حمله پی در پی که یکی شیمیایی بود، بلافاصله توافق‌نامه منعقد و این گروه دوما را ترک کردند.

یکی دیگر از نکات مهم مورد اشاره وزارت خارجه فرانسه مسئله زرادخانه‌های هسته‌ای سوریه است. سوریه در مهر ماه سال ۹۲ قبول کرد تا مخازن و انبارهای شیمیایی خود را تخلیه کرده و آنها را با کشتی به خارج از سوریه منتقل کند. در گزارش وزارت خارجه فرانسه آمده که سوریه تمامی مخازن خود را اعلام و تخلیه نکرده است از جمله ذخایر در شهر برزه و جمرایا.

فرانسه در مجموع از فرودین سال گذشته، یعنی از زمان حمله به خان شیخون، تاکنون ۴۴ مورد استفاده از سلاح شیمیایی و گاز مسموم در سوریه را شناسایی کرده است. از میان این ۴۴ مورد، به زعم فرانسه، بر اساس شواهد و مدارک به دست آمده،‌ ۱۱ حمله ماهیت شیمیایی داشته‌اند. در بسیاری از موارد، از گاز کلر استفاده شده و در مورد دیگر، یعنی حمله به حرستا در انتهای آبان سال ۹۶، از عوامل تخریب‌کننده سیستم اعصاب استفاده شده است.

گزارش هفت صفحه‌ای وزات خارجه فرانسه نخستین گزارش مکتوبی است که یکی از سه کشور حمله‌کننده به برخی از اهداف در سوریه در بامداد شنبه منتشر می‌کنند. همزمان جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، نیز از دولت این کشور خواسته تا دلایل مشارکت در حمله آمریکا را منتشر کند.

XS
SM
MD
LG