لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

آلمان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد


نیروهای ارتش ترکیه در شهر عفرین
نیروهای ارتش ترکیه در شهر عفرین

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه تهاجم نظامی ترکیه به شهر عفرین در شمال سوریه را به عنوان اقدامی «غیرقابل قبول» محکوم کرد و از دولت روسیه نیز به خاطر «نظاره کردن و بی‌عملی» در مورد تداوم حملات ارتش سوریه به غوطه شرقی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل در سخنان خود در پارلمان آلمان گفت دولت آن کشور حملات هوایی به غوطه شرقی را «قویا» محکوم می کند. او علاوه بر اشاره به نیروهای رژیم بشار اسد دولت روسیه را نیز به خاطر اینکه اجازه داده چنین حوادثی روی دهد مورد سرزنش قرار داد.

خانم مرکل گفت اقدامات ترکیه در عفرین حتی با وجود در نظر گرفتن منافع امنیتی آن کشور غیرقابل قبول است. او افزود:«در عین حال این اقدامات را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می کنم.»

سازمان ملل متحد روز سه شنبه خواهان دسترسی کامل به غیرنظامیان ساکن غوطه شرقی شد تا بتواند نیازهای ضروری آنها را تامین کند.

طی چند روز اخیر حدود ۵۰ هزار نفر از مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی گریخته اند. به خاطر نبردهای اخیر در شهر عفرین و اطراف آن نیز حداقل ۱۰۴ هزار نفر از مردم آواره شده اند.

ارتش ترکیه همراه با شورشیان سوری متحد آن روز یکشنبه و در پایان یک عملیات دو ماهه علیه نیروهای کرد سوریه شهر عفرین را تصرف کرد. یونیسف می گوید هنوز حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در داخل شهر عفرین و حومه آن هستند و حدود نیمی از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

دولت آلمان از سوی احزاب مخالف و کردهای مهاجر ساکن این کشور به خاطر عدم اعتراض به عملیات ترکیه در عفرین بشدت مورد انتقاد قرار گرفته به خصوص که ارتش ترکیه در این عملیات از سلاح‌های ساخت آلمان استفاده می کند.

خبرگزاری رویترز می افزاید خانم مرکل در مورد رقم بالای تلفات غیرنظامی و آواره شدن هزاران نفر از ساکنان عفرین اظهار نگرانی کرد.

اظهار نظرهای او می تواند باری دیگر باعث تنش در روابط با ترکیه شود. دولت ترکیه مدعی است هدف عملیات نظامی در عفرین تدافعی بوده و از دولت آلمان به خاطر انجام ندادن اقدامات کافی برای سرکوب هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) در آن کشور انتقاد کرده است.

خانم مرکل افزود مناسبات با ترکیه کماکان دشوار خواهد بود و افزود دولت آلمان به تلاش خود برای آزادی شهروندان آلمانی که به گفته او به خاطر اهداف سیاسی در ترکیه بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.

او گفت اتحادیه اروپا سه میلیارد یورو دیگر برای کمک به اسکان و تامین نیازهای پناهجویان سوری که در اردوگاههای پناهجویی ترکیه زندگی می کنند اختصاص خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان خواستار تحقیق در مورد کشتار مردم و غارت اموال آنها در شهر عفرین شد و برضرورت بازگشت به اقدامات سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه تاکید کرد.

او گفت دولت ترکیه در مورد مرزهای خود با سوریه «منافع امنیتی موجهی دارد ولی اقدامات آن کشور باید در حد ضروری و متناسب صورت بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود:«با توجه به حوادث اخیر ما در مورد ضرورت و تناسب اقدامات نظامی ترکیه در ناحیه عفرین تردید داریم و این تردید را انکار نمی کنیم.»

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG