لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

استقبال آلمان از تصمیم روسیه برای حضور صلح‌بانان سازمان ملل در شرق اوکراین


بحران اوکراین، طی سه سال گذشته، جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفته‌است
بحران اوکراین، طی سه سال گذشته، جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفته‌است

در پی توافق رئیس‌جمهوری روسیه برای حضور صلح‌بانان سازمان ملل متحد در شرق اوکراین، آلمان، که از منتقدان سیاست‌های منطقه‌ای مسکو به شمار می‌رود، اعلام کرد این رخداد تغییری در سیاست‌های روسیه است که نباید فرصت ناشی از آن را از دست داد.

روسیه در ساعات پایانی ۱۴ شهریور ماه، پیشنهادی را به سازمان ملل متحد ارائه کرده برای اعزام شماری از صلح‌بانان سازمان ملل، با جنگ‌افزارهای سبک، به شرق اوکراین؛ منطقه‌ بحران‌زده‌ای که محل درگیری‌ها میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار روسیه است.

پیشنهاد روسیه به شورای امنیت سازمان ملل، اندکی پس از آن ارائه شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، در یک کنفرانس خبری، همراه با هم‌تای خود از چین، خواستار اعزام صلح‌بانان شد.

ساعتی بعد، وزارت خارجه آلمان از این موضع و طرح ارائه‌شده استقبال کرد. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، گفته اظهارات پوتین «شگفتی‌آور» بود ولی او «از دریافت این پیام اولیه، بسیار خوشحال» شده‌است.

گابریل گفته است توافق برای اعزام کلاه‌آبی‌های سازمان ملل، که پیش‌تر روسیه با آن مخالفت کرده بود، موضوع خوشحال‌کننده‌ای است؛ «مهم‌تر از آن، این است که پیشنهاد اعزام ماموران ملل متحد به شرق اوکراین، نشان‌دهنده تغییراتی در سیاست‌های روسیه است و ما فرصت ناشی از آن را نباید تباه کنیم».

اوکراین در واکنش، هیئت دیپلماتیک خود در مقر سازمان ملل را برای رایزنی و گفت‌وگو با شورای امنیت مامور کرده و گفته «آماده همکاری‌ها در این زمینه» است.

قرار است پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در جریان سخنرانی خود در ۲۰ سپتامبر در نشست سران ملل متحد در نیویورک، به این موضوع اشاره کند.

با این همه اعزام کلاه‌آبی‌ها با مخالفت‌هایی در اوکراین روبه‌رو شده‌است. ایرنا هراشچنکو، نایب‌رئیس پارلمان اوکراین، در صحفه فیس‌بوک خود ضمن ابراز مخالفت، با اشاره به نبردها در شرق اوکراین می‌گوید «خط نبرد به خاطر خشونت‌های روسیه است که شکل گرفته». این نماینده ارشد پارلمان اوکراین گفته صلح‌بانان باید در سراسر اوکراین مستقر شوند و نه فقط در منطقه‌ای که در حال حاضر کنترل آن در دست نیروهای دولتی اوکراین است.

این گفته‌ها بیان نگرانی‌های اوکراین در این مورد است که حضور صلح‌بانان در خط حائل میان طرف‌های درگیر، به تقویت جدایی‌طلبان در بخش‌های تحت کنترل خود می‌انجامد و به روسیه برای ارسال نیرو و جنگ‌افزار دست بازتری می‌دهد. مسکو ارسال نیرو و تسلیحات برای شبه‌نظامیان جدایی‌طلب را رد می‌کند، هرچند اظهار داشته که «داوطلبان» روس در کنار جدایی‌طلبان حضور دارند.

بحران اوکراین، طی سه سال گذشته، جان بیش از ۱۰ هزار نفر را گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG