لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

نیکی هیلی: شورای حقوق بشر درباره اعتراض‌های دی‌ماه ایران سکوت کرد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل٬ شورای حقوق بشر سازمان ملل را به عدم توجه به موارد نقض حقوق بشر متهم کرده و گفته است که در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در ایران این شورا واکنشی از خود نشان نداد.

نیکی هیلی در جلسه‌ای که بعدازظهر چهارشنبه٬ ۲۷ تیرماه٬ در اندیشکده محافظه کار «بنیاد هریتج» در واشینگتن برگزار شد٬ گفت: «در ماه دسامبر و اوایل امسال٬ مردم ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت دهشتناکشان دست به اعتراض مسالمت‌آمیز زدند. دولت پاسخشان را با ضرب و شتم و بازداشت و کشتار داد و شورای حقوق بشر سکوت کرد.»

اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته در ایران دست‌کم ۲۵ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

به دنبال این اعتراض‌ها به درخواست آمریکا٬ جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در مورد این ناآرامی‌ها و سرکوب معترضان تشکیل شد که بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

خانم هیلی که روز چهارشنبه در خصوص دلایل خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل حرف می‌زد٬ بر اهمیت حقوق بشر برای آمریکا تاکید کرد و از جمله به برگزاری این جلسه شورای امنیت درباره ایران اشاره کرد.

خانم هیلی همچنین دستور جلسه شماره هفت را از دلایل اصلی ترک این شورا عنوان کرد. طبق این دستور جلسه٬ موارد نقض حقوق بشر اسرائیل علیه فلسطینیان باید در هر جلسه شورای حقوق بشر به بحث گذاشته شود.

خانم هیلی روز چهارشنبه گفت که این شورا برای هیچ کشور دیگری٬« نه ایران٬ نه سوریه و نه کره شمالی» چنین دستور جلسه دائمی‌ای در نظر نگرفته است.

وی تاکید کرد که از سال ۲۰۰۹ که آمریکا به عضویت این شورا در آمده٬ علیرغم صبوری و تلاش‌های آمریکا٬ این شورا «اصلاحات» لازم را انجام نداده که نتیجتا به خروج ایالات متحده از این شورا انجامیده است.

ایالات متحده اواخر خردادماه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین عضویت کشورهایی نظیر «کوبا٬ ونزوئلا و چین» در این شورا را از دیگر دلایل خروج آمریکا عنوان و تاکید کرد که این کشورها «جزو بدترین ناقضان حقوق بشر» هستند.

او افزود که برخی از کشورهای عضو در خفا از عضویت کشورهایی مانند «کوبا٬ ونزوئلا٬ عربستان سعودی و کنگو» در این شورا ابراز «انزجار» می‌کردند ولی تمامی این اظهارات فقط به پشت درهای بسته و دور از انظار عمومی خلاصه می‌شد.

خانم هیلی بدون نام بردن از این کشورها گفت هرچند آن‌ها نیز به کرامت ذاتی انسان‌ها اعتقاد دارند٬ «ولی جسارت ایجاد تغییر را ندارند» و افزود: «آن‌ها رای و صدا دارند ولی تصمیمشان این است که از آن استفاده نکنند.»

نیکی هیلی در عین حال تاکید کرد که خروج آمریکا از این شورا به معنای عدم فعالیت این کشور در حوزه حقوق بشر نیست و در اثبات حرفش ادامه داد که در ماه جاری میلادی ایالات متحده توانسته است تلاش‌های روسیه و چین برای کاهش تعداد صلح‌بانان سازمان ملل را خنثی کند.

او شورای حقوق بشر سازمان ملل را به «فساد سیاسی و ورشکستگی اخلاقی» متهم و ضمن تاکید بر تمایل آمریکا به تغییر شکل شورا٬ اظهار کرد که «اصلاح معایب» این شورا یکی از اولویت‌های سازمان ملل بوده و خواهد بود.

با استفاده از وبسایت بنیاد هریتج و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG