لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

بایدن سقف پذیرش پناهجویان را به ۶۲۵۰۰ نفر افزایش داد


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که او دستور به اجرای دوباره برنامه‌ای برای افزایش سقف پذیرش پناهجویان به ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر در طول سال جاری داده است.

اظهارات آقای بایدن در این مورد به دنبال موج انتقاد حامیان او از میزان پذیرش پناهجویان صورت می‌گیرد چنان که این میزان از نظر تاریخی در سطح بسیاری پایینی قرار دارد.

‌ به این ترتیب رئیس جمهور آمریکا تنها دو هفته پس از آن که دولت او اعلام کرد میزان پذیرش پناهجویان را به مانند دولت دونالد ترامپ در سطح ۱۵ هزار نفر نگه می‌دارد، این تصمیم را لغو کرد.

آقای بایدن در بیانیه‌ای گفت که با این اقدام محدودیت تاریخی ۱۵ هزار مورد پذیرش پناهجویان در طول سال را که دولت پیشین ایالات متحده وضع کرده بود، لغو می‌کند، محدودیتی که گویای ارزش‌های آمریکا به عنوان ملت حامی پناهجویان نمی‌تواند باشد.

وی افزود، چنین اقدامی به تردیدهای پناهجویان سراسر جهان که رنج بسیار کشیده‌اند و بی‌صبرانه منتظرند تا زندگی جدید خود را آغاز کنند، پایان می‌دهد.

آقای بایدن بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید در ماه ژانویه اعلام کرده بود که دولت او این برنامه را از سرخواهد گرفت، اما زمانی که گفت واشینگتن سقف پذیرش پناهجویان را به خاطر شمار فزاینده مهاجرانی که از مرز با مکزیک خود را به آمریکا می‌رسانند، در حد فعلی نگه می‌دارد، متحدان خود را متعجب کرد.

ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری خود به طور مدام میزان پذیرش پناهجویان را کمتر کرد و اکنون نیز مقامات دولت بایدن می‌گویند به همین خاطر سخت بتوان دوباره به سرعت شمار پذیرش پناهجویان را افزایش داد.

برنامه پذیرش پناهجویان در ایالات متحده متفاوت از روند درخواست پناهندگی مهاجران است. پناهجویان طبق این برنامه از سراسر جهان می‌توانند به ایالات متحده بیایند و قبل از ورود به این کشور نیز پرونده‌های آنها به دقت بررسی می‌شود، برخلاف مهاجران که اول وارد خاک ایالات متحده می‌شوند و سپس درخواست پناهندگی می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌ رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG