لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

تصویب تحریم های تازه علیه حزب الله لبنان در مجلس نمایندگان آمریکا


پخش ویدئویی سخنرانی حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان (عکس از آرشیو)
پخش ویدئویی سخنرانی حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان (عکس از آرشیو)

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه سوم آبان تحریم های تازه ای را علیه حزب الله لبنان تصویب کرد.

به گزارش رویترز،برای طرح های تحریمی علیه حزب الله لبنان به صورت شفاهی رای گیری شد و همه نمایندگان از این طرح ها حمایت کردند و هیچ نماینده ای با آنها مخالفت نکرد.

براساس طرح اولی که چهارشنبه تصویب شد کلیه افراد نهادها و شرکت‌هایی که به تامین منابع مالی و همچنین جذب نیرو با حزب الله همکاری کنند مورد تحریم قرارمی گیرند.

براساس طرح دوم، ایران و حزب الله لبنان به دلیل استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی مورد تحریم قرار می گیرند.

طرح سوم نیز از اتحادیه اروپا می خواهد که حزب الله لبنان را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

آمریکا از سال ۱۹۹۷حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده است و وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز ۱۸ مهرماه برای ارائه اطلاعات به منظور بازداشت دو عضو حزب الله لبنان میلیون ها دلار جایزه تعیین کرده است.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در خصوص طرح های مصوب گفته است: هدف این طرح ها، قطع شریان مالی حزب الله و همچنین پاسخگو کردن این گروه به دلیل کشتار و تخریب است.

وی با اشاره با افزایش خطر گروه حزب الله گفته است: مصوبه های امروز مجلس نمایندگان پیام جدی دارند مبنی بر این که آمریکا این تهدید را بدون پاسخ نمی گذارد.

تد دويچ، نماينده دمکرات از ايالت فلوريدا نیز گفته است برای مقابله با حزب الله لبنان می توان دست به اقدامات بیشتری زد.

پیشتر ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: «حکومت ایران حزب الله را به وجود آورده و از آن حمایت مالی می کند تا به بی‌ثباتی در تمام منطقه و سراسر دنیا دامن بزند. همه اینها به خرج ملت ایران بوده است...مردم ایران و مردم لبنان شایسته بهتر از این هستند.»

این مقام وزارت امور خارجه امریکا اضافه کرده بود: برخی از کشورها فقط شاخه نظامی حزب الله را در فهرست تروریستی قرار داده اند و علیه آنچه که بخش سیاسی خوانده اند اقدامی نکرده اند. این یک تفکیک اشتباه است. فراموش نکنید که حزب الله بخش سیاسی ندارد و یک سازمان تروریستی است.

در همین زمینه جروزالم پست و وبسایت خبری والا، شهریور ماه سال جاری از افزایش کمک های مالی ایران به حزب الله لبنان خبر داده بودند. طبق این گزارش ها، ارزیابی های قبلی میزان کمک مالی سالانه ایران به حزب‌الله که ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند، ولی اکنون این کمک ها به ۸۳۰ میلیون دلار رسیده است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده بود، هفت هزار تن از ۲۲ هزار شبه‌نظامی حزب الله در چهار سال از جنگ داخلی حدوداً هفت ساله سوریه، برای بقای حکومت بشار اسد جنگیده و دو هزار کشته داده‌اند.

XS
SM
MD
LG