لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

مجلس نمایندگان آمریکا تحریم های تازه علیه ایران را به رای می گذارد‎


مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا پنجشنبه چهارم آبان طرح تحریم های برنامه موشکی ایران را به رای می گذارد.

این در حالی است که پیشتر گزارش ها حاکی از این بود که شامگاه چهارشنبه در این زمینه رای گیری می شود. اما به گزارش وب سایت انگلیسی صدای آمریکا، قرار است که روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان در خصوص طرح تحریمی علیه برنامه موشکی ایران رای گیری شود.

ولی با این حال مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه سه طرح علیه حزب الله لبنان را تصویب کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این طرح تحریمی تازه علیه برنامه موشکی ایران دولت دونالد ترامپ را موظف می کند شرکت و موسساتی که در ایران یا خارج از این کشور با برنامه موشکی جمهوری اسلامی همکاری می کنند را شناسایی کرده و مورد تحریم قرار دهد.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این طرح را مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر در خصوص تحریم های تازه در کنگره آمریکا نوشته بود این اقدامات در راستای اعمال محدودیت‌ها و جدیت بیشتر در قبال تهران، بدون لغو فوری توافق اتمی میان شش قدرت جهانی و ایران، برجام، برآورد می‌شود.

شماری از مشاوران و دستیاران قانون‌گذاران در کنگره آمریکا به رویترز گفته اند، اعضای مجلس نمایندگان در حال حاضر بر مقابله با اقدامات ایران متمرکز هستند و به همین دلیل تحریم‌های تازه موشکی و تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان مطرح شده اند.

آسوشیتدپرس می گوید، طرح تحریمی از حمایت نمایندگان از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار است و احتمالا در هر دو مجلس نمایندگان و سنا رای خواهد آورد.

برنامه موشکی ایران از جمله مواردی است که آمریکا با استناد به آن تهران رابه ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند و می گوید، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حمایت توافق از هسته‌ای ایران را از آزمایش موشک‌هایی با قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای نهی کرده است.

ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پیشتر با رد اظهارات مقام‌های ایرانی در مورد جنبه دفاعی برنامه موشکی این کشور، آزمایش های موشکی ایران را اقدامی «غیر قابل قبول» توصیف کرده بود.

آمریکا تاکنون به صورت یکجانبه تحریم‌‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه موشکی ایران اعمال کرده است.

XS
SM
MD
LG