لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

آمانو: بررسی فعالیت هسته‌ای کره شمالی را می‌توان به سرعت از سر گرفت


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت، این نهاد می‌تواند «ظرف چند هفته» بررسی نحوه اجرای هرگونه توافقی بین آمریکا و کره شمالی را از سر بگیرد.

در حالی که برنامه‌های مربوط به برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در روز ۱۲ ژوئن - ۲۲ خرداد - در حال پیگیری است، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت این نهاد می‌تواند هر وظیفه‌ای که به آن محول شود را «به سرعت» انجام دهد.

آقای آمانو در یک کنفرانس خبری در مقر مرکزی این آژانس در وین گفت:«به محض تایید شورای حکام آژانس ما می‌توانیم راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را ظرف چند هفته - و نه چند ماه - شروع کنیم.»

او افزود:«کاملا مشخص است که تنها نهاد و سازمانی که می‌تواند این راستی‌آزمایی‌ها را انجام دهد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی همین نکته را از قول آقای آمانو نقل کرده و نوشته است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان دارد که بهترین و مناسب‌ترین نهاد برای بررسی نتایج هرگونه توافقی بین پیونگ یانگ و واشینگتن است و می تواند بازرسان خود را به سرعت به کره شمالی اعزام کند.

هدف از ملاقات دونالد ترامپ با کیم جونگ اون که قرار است روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور انجام شود، رسیدن به منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی در شبه جزیره کره است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر مشغول بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نظارت بر پایبندی آن کشور به مفاد برجام است که دولت آمریکا ماه گذشته از آن خارج شد. بازرسان این نهاد در سال ۲۰۰۹ از کره شمالی اخراج شدند.

آقای آمانو در بخشی ديگری از کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت تاکنون هیچ یک از دو کشور(آمریکا و کره شمالی) از ما نخواسته‌اند که در صورت رسیدن به توافق، بر اجرای آن نظارت کنیم.

او افزود:«با این همه، ما با طرف‌های ذینفع تماس‌هایی داشته ایم و در جریان این تماس‌ها کاملا روشن شده که تنها نهادی که می‌تواند وظیفه راستی آزمایی را انجام دهد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

به گفته آقای آمانو با توجه به این که هنوز توافقی صورت نگرفته، برای مشخص کردن نقش آژانس و تعیین منابع و امکاناتی که به آن نیاز دارد، بسیار زود است.

وظیفه آژانس بین المللی‌انرژی اتمی نظارت بر فعالیت هسته‌ای کشورها و تضمین این نکته است که اهداف این برنامه‌ها صلح آمیز بوده از خط تولید انرژی خارج نمی‌شوند. ولی انجام چنین وظیفه‌ای در کره شمالی بسیار گسترده خواهد بود. با وجود ناشناخته بودن بخش زیادی از برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی مشخص است که این برنامه‌ها پیشرفته‌اند و این کشور برخلاف ایران تاکنون چندین سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و رویترز/ ش.ر.
XS
SM
MD
LG