لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۱

روحانی: اگر اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود مبادلات ۲۰ درصد گران‌تر می‌شود


رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه در صورت تصویب نشدن لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی، مبادلات مالی برای ایران ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود، گفت که باید هزینه تصویب نشدن این لوایح و نبود برجام برای مردم بیان و از آنان نظر خواسته شود.

وی تاکید کرد کرد که اگر مردم «گفتند زندگی گران می‌خواهیم ما همه این شعارها را قبول داریم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۱۹ آذر، در جمع مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به همکاری نکردن بانک‌های خارجی با ایران در صورت تصویب نشدن این لوایح، گفت که بدون همکاری این بانک‌ها مبادلات مالی ایران از طریق صرافی‌ها انجام و ۲۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: «می‌گوییم اف‌ای‌تی‌اف باشد یا نباشد، یک نفر نمی‌گوید اگر اف‌ای‌تی‌اف باشد یعنی ۲۰ درصد ارزان‌تر، اگر اف‌ای‌تی‌اف نباشد یعنی ۲۰ درصد گران‌تر. کسی که شعار می‌دهد هزینه‌اش را هم پرداخت کند، نمی‌شود در این کشور یک نفر در نهاد یا ارگانی شعار بدهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند، باید ترجمه کنیم».

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه‌های وابسته به این نهاد، امامان جمعه و دیگر منصوبان رهبر جمهوری اسلامی جدی‌ترین مخالفان تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) هستند.

موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.

آقای روحانی همچنین گفت که باید سود و زیان نبودن برجام نیز برای مردم توضیح داده شده و از مردم پرسیده شود که «زندگی گران می‌خواهید یا زندگی ارزان».

وی تاکید کرد که اگر مردم گفتند «زندگی گران می‌خواهیم، ما همه این شعارها را قبول داریم».

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز خبر داده بود که بانک‌های اروپایی اعلام کرده‌اند، شرط همکاری با ایران تصویب لوایح مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) است.

در همین حال بهروز بنیادی، سخنگوی فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس، گفته بود که حتی بانک‌های «کشورهای دوست» همکاری خود با ایران را به پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی «منوط می‌کنند».

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که از آن به عنوان «مهم‌ترین» لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) نام برده می‌شود پس از رفع ایرادات شورای نگهبان توسط مجلس در انتظار اظهار نظر دوباره این شورا است.

از سه لایحه دیگر گروه ویژه اقدام مالی شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه پالرمو»، تنها نخستین آنها به تایید شورای نگهبان رسیده و تکلیف بقیه نامشخص است.

تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله پروانه سلحشوری، نماینده تهران، پیش از این خبر داده بودند که به دلیل رای مثبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «به مرگ تهدید» شده‌اند.

استانداری خراسان رضوی اعلام کرده که «منشا این پیامک‌ها» یک عضو سابق شورای شهر مشهد با نام اختصاری «خ.م» است.

رسانه‌ها نیز اعلام کردند که این فرد خلیل موحدی، عضو سابق شورای شهر مشهد، است.

در همین حال حسن روحانی گفت: «یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر اف‌ای‌تی‌اف امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود».​

پیشنهاد دونرخی شدن بنزین

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از احتمال دونرخی شدن قیمت بنزین سخن گفت.

وی اضافه کرد: «معمولاً در سایر کشورها بنزین چندنرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم».

رئیس جمهور ایران همچنین پیشنهاد کرد که برای تشویق «رانندگان منظم» به آنان «به لحاظ سوخت امتیاز» داده شود.

رئیس جمهور ایران جزئیات بیشتری درباره نحوه دو نرخی شدن قیمت بنزین بیان نکرده است.

سهمیه‌بندی سوخت، دونرخی شدن و احیای دوباره کارت سوخت در ایران، مسائلی است که در هفته‌های اخیر در میان مقام‌های دولتی ایران مطرح شده‌است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، دوم آبان‌ماه، با بیان این که «تصمیم دولت، افزایش قیمت بنزین نیست» از احتمال سهمیه‌بندی آن خبر داده بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG