لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

موافقت مجلس با اصلاحات شورای نگهبان بر لایحه مقابله با تروریسم


نمایندگان مجلس ایران با اصلاحات شورای نگهبان برای الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم موافقت کردند. معاون پارلمانی وزیر خارجه می‌گوید «همه نگرانی‌های» نمایندگان درباره شروط سی‌اف‌تی رفع شده است.

این اصلاحات ۲۲ گانه که در گزارشی از سوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی به مجلس ارائه شد، با ۱۲۵ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

نمایندگان همچنین در بخشی از این لایحه بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و آن را برای بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

حسین پناهی‌آذر، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه هنگام بررسی این لایحه گفت که دولت با پیشنهادهای مطرح شده در این لایحه «موافق» است و معتقد بود که این کنوانسیون باید با «اجماع ملی بررسی و تصویب شود» و تمام نگرانی‌های نمایندگان در شروط این لایحه برطرف شد.‌

یه گفته وی، پس از بازگشت این لایحه و اعلام ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرد که «همه جناح‌های مجلس، نمایندگان شورای نگهبان، نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت هم حضور داشتند و نتیجه بررسی‌ها شروطی است که در این لایحه ذکر شده است.»

آقای پناهی‌ آذر «نگرانی» مخالفان این لایحه را «بحث استرداد مجرمین» معرفی کرده و گفت:‌ «در شروط جدید صراحتا اعلام شده است استرداد مجرمین طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران انجام شود.»

معاون پارلمانی وزیر امور خارجه همچنین اضافه کرد که «در ماده دو این لایحه تاکید شد شورای عالی امنیت ملی مصادیق افراد، گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی» را تعیین و جهت اجرا به مراجع قانونی کشور اعلام می‌کند.

به دنبال تصویب این لایحه، مجلس دولت را موظف کرد شش ماه پس از توزیع سند الحاق این کنوانسیون «نزد امین اسناد وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مسئله خارج شدن قطعی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدیدنظر قرار دهد.»

در شروط این لایحه نیز آمده که مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی «لازم‌الرعایه» نیست و الحاق ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با اسرائیل نیست.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز چهارشنبه در این باره نوشت که با وجود «حاشیه‌هایی» که مخالفان لایحه سی‌اف‌تی برای تصویب نشدن آن در مجلس رقم زدند، ولی «عقلای مجلس موجب ناکامی مخالفان شدند.»

بر اساس این گزارش، برخی مخالفان این لایحه هنگام قرائت آن به عنوان دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی و سخنان نمایندگان موافق آن، فریاد دو-دو سر دادند.

گزارش‌ها حاکی است نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه با ایستادن روی صندلی خود و فریاد کشیدن، مخالفت خود با پیوستن ایران به این کنوانسیون را اعلام کرد و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با طعنه به نمایندگان مخالفی که فریاد می‌زدند، گفت:‌ «آقای لاریجانی با این سروصداهایی که در مجلس وجود دارد، باید حق بدی آب و هوا هم به ما بدهید.»

همچنین شماری از نمایندگان مخالف همچون مجتبی ذوالنوری، محمدجواد ابطحی، حسینعلی حاجی دلیگانی، نصرالله پژمانفر و چند نفر دیگر قصد داشتند با خروج از مجلس و آبستراکسیون، جلسه را از حد نصایب بیندازند که دوباره به صحن علنی بازگشتند.

از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به عنوان «مهم‌ترین» لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) نام برده می‌شود.

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف، که عمدتاً از مخالفان دولت حسن روحانی هستند، می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

موافقان پیوستن ایران به این پیمان‌نامه می‌گویند که مخالفان آن، از شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد بانکی می‌ترسند.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس پیش از این گفته بود وی فکر می‌کند که «موضوع حل می‌شود».

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، ۲۷ مهرماه ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد که مورد استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

منابع: خبرگزاری‌های خانه ملت، ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG