لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

وزیر نفت و گاز هند: منابع اضافی از دیگر فروشندگان نفت دریافت خواهیم کرد


دارمندرا پرادان می‌گوید «منابع دیگری برای تهیه نفت از دیگر تولیدکنندگان اصلی وجود دارد».
دارمندرا پرادان می‌گوید «منابع دیگری برای تهیه نفت از دیگر تولیدکنندگان اصلی وجود دارد».

در ادامه واکنش‌ها به پایان معافیت‌های آمریکا برای مشتریان نفت ایران، وزیر نفت و گاز هند، یکی از مهم‌ترین مشتریان ایران، می‌گوید کشورش از دیگر صادرکنندگان منابع اضافی دریافت خواهد کرد و دولت او طرحی جایگزین آماده کرده‌است.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت و گاز هند، در حساب کاربری خود در توئیتر، بدون اشاره مستقیم به نام ایران، گفته «دولت یک طرح قوی برای انتقال نفت کافی به پالایشگاه‌های هند ارائه کرده‌است.»

دارمندرا پرادان افزوده است «منابع دیگری برای تهیه نفت از دیگر تولیدکنندگان اصلی وجود دارد؛ پالایشگاه‌های هند برای پاسخگویی به تقاضای داخلی بنزین و گازوئیل آمادگی کامل دارند».

وزیر نفت و گاز هند از کشورهایی که قرار است صادرات بیشتری به هند انجام دهند نامی نبرده‌است. در حال حاضر شماری از کشورهای غرب آسیا، عراق، عربستان و امارات، برای تولید مازاد نفت اعلام آمادگی کرده‌اند.

هند از مهم‌ترین مشتریان نفت ایران است و در میان هشت کشوری قرار داشت که ایالات متحده برای مدت شـش ماه به آن‌ها معافیت داده بود تا همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند.

دولت دونالد ترامپ به معافیت‌های نفتی پایان داده‌است.

موضوع پایان معافیت‌های نفتی مشتریان ایران، در دو سه روز گذشته، علاوه بر رسانه‌های هند در میان سیاست‌مداران آن کشور نیز بازتاب یافته‌است.

مخالفان دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از سکوت او در برابر رخدادهای اخیر انتقاد کرده‌اند. شماری از اعضای ارشد «کنگره ملی»، تشکل سیاسی عمده مخالف دولت، از جمله جیرام رامش، وزیر پیشین دولت و عضو فعلی پارلمان، می‌گوید تصمیم ایالات متحده برای تحریم کشورهای خریدار نفت ایران «نشان‌دهنده شکستِ دیپلماسی نخست‌وزیر» است.

بنا بر گزارش‌ها، هند در تلاش بود تا بار دیگر از معافیت‌های ایالات متحده برخوردار شود و این تلاش‌ها «به‌طور فشرده» تا چندی پیش همچنان ادامه داشت.

برخی از رسانه‌های آن کشور می‌گویند دولت همچنان امیدوار است که به صفر رساندن نفت ایران «ناگهانی نباشد» و دهلی‌نو در این مدت منابع جایگزین کافی پیدا کند.

روزنامه «تایمز هندوستان» در سرمقاله‌ای به‌قلم هیئت تحریریه خود، می‌گوید «با وجود سخنانی که در مورد روابط تاریخی با ایران وجود دارد، منافع اقتصادی هند، در کشورهای عربی به‌مراتب ریشه‌دارتر است».

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از تحلیل‌گران گروه اوراسیا این احتمال را مطرح کرده که هند «نه چندان به دلایل اقتصادی، بلکه بیشتر به دلایل سیاسی» به خرید حداقلی نفت ایران، در حدود صد هزار بشکه در روز ادامه دهد که البته هزینه آن را نیز با سیستم پرداخت روپیه، و نه دلار، تامین خواهد کرد.

هند پیشتر نیز در مواردی دست به کاهش ناگهانی و شدید واردات نفت ایران زده‌است، هرچند رسانه‌های آن کشور یادآوری کرده‌اند که دهلی‌نو هرگز با سیاست «به‌صفر رساندن» تولید نفت ایران روبه‌رو نشده‌است.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای آن‌چه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی عنوان کرده، دست به «کارزار فشار حداکثری» زده‌است که «به صفر رساندن تولید نفت» یکی از آن‌ها است. مقام‌های ایران اما می‌گویند صادرات نفت ایران «هرگز به صفر نخواهد رسید».

دولت دونالد ترامپ سال پیش از توافق اتمی صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با ایران خارج شد و تحریم‌های نفتی ایران را نیز در آبان‌ ماه بازگرداند.

هندو، تایمز هندوستان، رویترز، ایندین‌اکسپرس، سی‌ان‌بی‌سی|ت
XS
SM
MD
LG