لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

ادامه اعتراض‌ها به وزیر پیشنهادی علوم؛ توضیحات وی در مورد عملکرد خود


منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم
منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم

همزمان با ادامه تجمع‌ها در دانشگاه‌های ایران در اعتراض به معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، آقای غلامی مدعی شد که در دوره مدیریت او «هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده‌است».

در روزهای گذشته در تعدادی از دانشگاه‌های ایران از جمله امیر کبیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی، هنر تهران، فردوسی مشهد و قزوین، تجمع‌هایی در اعتراض به معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برگزار شده‌است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، سه تشکل دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تهران روز چهارشنبه، ۲ آبان، در نامه‌ای خطاب به گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم از او دعوت کردند تا روز شنبه هفته آینده، ۶ آبان‌ماه، با حضور در مراسمی در این دانشگاه، پاسخگوی پرسش‌های دانشجویان باشد.

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه، کانون اندیشه دانشجویان مسلمان، انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از آقای غلامی خواستند که به جای «لابی و رایزنی پشت پرده و فشار برای ایجاد شکاف در جریان دانشجویی و ساکت کردن صدای اعتراض دانشجویان در دانشگاه‌ها» در این جلسه شرکت و به انتقادها از خود «پاسخ مستدل» بدهد.

در این نامه به اعتراض ۱۴۵ تشکل دانشجویی، ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی و بیش از سه هزار فعال ستاد انتخاباتی آقای روحانی به معرفی منصور غلامی اشاره شده‌است.

«صادر نشدن مجوز یک تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب»، «حمایت نکردن از فعالیت‌های دانشجویی»، «برخورد نامناسب با دانشجویان» و «انتصاب یک فرد نزدیک به جبهه پایداری به عنوان معاون فرهنگی» از جمله انتقادات مطرح شده از سوی فعالان دانشجویی دربارهٔ مدیریت آقای غلامی در دانشگاه همدان است.

با این حال وزیر پیشنهادی وزارت علوم، روز سه‌شنبه، ۲ آبان، در جلسه فراکسیون امید مجلس انتقادها از عملکرد خود را رد کرد و گفت که در دوره مدیریت او در دانشگاه همدان «هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی دچار تنبیه انضباطی نشده‌است».

منصور غلامی، اعلام کرد که «هر نوع فعالیت در دانشگاه‌ها در چارچوب قانون باید آزاد باشد و اجازه نخواهیم داد از آن جلوگیری شود».

پس از انتشار این سخنان فعالان دانشجویی تصاویری از حکم کمیته انضباطی دانشگاه همدان دربارهٔ یکی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی را منتشر کردند که به دلیل حمایت از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به یک ترم محرومیت از تحصیل محروم شده‌است.

در همین حال بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، پس از جلسه این فراکسیون با آقای غلامی اعلام کرد که «باتوجه به پیچیدگی‌های فراوان در بحث مدیریت وزارت علوم، نگرانی‌هایی احساس می‌شود».

به گفته آقای پارسایی، منصور غلامی گزینه بیست و یکم حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم بوده‌است.

سخنگوی فراکسیون امید اعلام کرد که این فراکسیون یک‌شنبه هفته آینده نظر خود را دربارهٔ گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو اعلام خواهد کرد.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس دهم، نیز پیش از این خبر داده بود که منصور غلامی انتخاب بیست‌ویکم حسن روحانی بوده‌است.

در همین حال محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، نیز اعلام کرده که آقای غلامی «با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد» اما به دلیل این که «معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی بی‌نتیجه ماند»، او می‌تواند «گزینه‌ای قابل قبول باشد».

در همین زمینه، وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، مردادماه امسال ضمن اذعان به اعمال نظر وی در خصوص نامزدهای وزارتخانه‌هایی مانند دفاع، امور خارجه و اطلاعات نوشته بود: «در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، رهبر انقلاب اسلامی حساسیت‌هایی دارند».

نام وزیر پیشنهادی علوم در فهرست وزیرانی که حسن روحانی در مردادماه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد وجود نداشت، و این وزارتخانه از ابتدای کار دولت دوازدهم توسط سرپرست اداره شد.

تصمیم حسن روحانی به عدم معرفی وزیر علوم در زمان معرفی کابینه پیشنهادی انتقادهایی را به دنبال داشت و از جمله علی مطهری این تصمیم را خلاف قانون معرفی کرد.

همچنین پس از آنکه مجلس دهم، به حبیب‌الله بی‌طرف برای تصدی وزارت نیرو رأی اعتماد نداد، حسن روحانی اکنون رضا اردکانیان را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرده‌است.

رضا اردکانیان در دوره وزارت حبیب‌الله بی‌طرف در سال‌های ۷۷ تا ۸۰ قائم مقام وزیر نیرو و در سال‌های ۸۰ تا ۸۴ معاون وزیر در امور آب بود.

شیوه طرح‌ریزی پروژه‌های انتقال آب و سیاست‌های سدسازی از جمله انتقادها از عملکرد آقای بی‌طرف بود.

XS
SM
MD
LG