لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

ایران: درباره برنامه دفاعی از کسی سخنی نمی‌پذیریم


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که حسن نیت تهران در استقبال از مذاکره با مقام‌های فرانسه نباید آنها را دچار اشتباه محاسباتی کند
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که حسن نیت تهران در استقبال از مذاکره با مقام‌های فرانسه نباید آنها را دچار اشتباه محاسباتی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تهران از سفر مقام‌های رسمی فرانسه به کشور استقبال می‌کند، اما آنها نباید دچار اشتباه محاسباتی شوند و بخواهند درباره برنامه موشکی ایران و «خطوط قرمز» جمهوری اسلامی اظهارنظر کنند.

بهرام قاسمی روز چهارشنبه ۲۹ آذر این موضوع را در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما بیان کرده است.

آقای قاسمی گفته که «ما از سفر وزیر خارجه فرانسه به کشورمان استقبال می‌کنیم، او حتما زودتر به تهران بیاید، زیرا ما حرف‌های زیادی با او داریم.»

وی افزوده که مقام‌های ایران قصد دارند درباره «بسیاری از مسائل که احتمالا وزیر خارجه فرانسه کمتر با آن آشنا است»، با ژان ایو لودریان صحبت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرده که از جمله مسائلی که ایران با آقای لودریان «مرور» خواهد کرد، «مبارزه ایران با داعش و افراط‌گرایی» است.

قاسمی گفته که «به وزیر خارجه فرانسه یادآوری می‌کنیم که اگر مبارزه ایران با تروریسم نبود خیابان‌های فرانسه بیش از این شاهد درگیری‌های خونین نیروهای امنیتی با تروریست‌ها بود.»

وی در ادامه این گفت‌و‌گو، افزوده که حسن نیت ایران در استقبال از مذاکره با مقام‌های فرانسه نباید آنها را دچار اشتباه محاسباتی کند و بخواهند درباره «مسائل دفاعی و موشکی کشور و دیگر مسائل که به منافع و مصالح ملی مربوط می‌شود...دخالت یا اظهارنظر کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران اضافه کرده که جمهوری اسلامی، «خطوط قرمز» خود را دارد و «ما درباره مسائل دفاعی از هیچ کس سخنی را نخواهیم پذیرفت و اجازه نخواهیم گرفت.»

این مقام مسئول همچنین ادامه داده که «این آقایان و این کشورها در خصوص حضور منطقه‌ای ما نیز دچار نوعی خطای راهبردی هستند زیرا حضور ما در منطقه ذاتی است و چیزی نیست که با کمک سلاح یا فشار ایجاد شده باشد.»

به دنبال توصیه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اواسط آبان‌ماه به جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش «رفتار ستیزه‌جویانه» خود در منطقه و شفاف‌سازی درباره برنامه موشکی بالیستیک خود، مقام‌های ایران به شدت وی را مورد انتقاد قرار دادند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۷ آبان‌ماه، مکرون را به «دخالت در امور» ایران متهم کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: «برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم.»

ولایتی افزوده بود که امانوئل مکرون «اصلاً چه کاره است که دخالت می‌کند؟ اگر می‌خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه‌ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ۲۹ آبان، خواستار تجدیدنظر دولت در روابط با فرانسه شده بود.

حسین نقوی حسینی گفته اظهارات مقام‌های رسمی فرانسه درباره ضرورت «محدودکردن نفوذ ایران در منطقه»، در حالی بیان شده که پاریس، «در مراودات بین‌المللی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.»

به گفته این نماینده مجلس، «به‌ویژه پس از برجام قراردادهای بزرگی در حوزه نفتی و خودرو با این کشور منعقد شده است. با این حال شاهد هستیم که فرانسوی‌ها بر اساس سیاست‌های آمریکا در منطقه حرکت می‌کنند».

آقای نقوی حسینی، فرانسه را متهم کرد که در موضع‌گیری مقابل برنامه موشکی ایران و در «مسائل منطقه‌ای با آمریکا هماهنگ هستند».

XS
SM
MD
LG