لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

سازمان هواپیمایی کشوری: کوهنوردان احتمال قوی می‌دهند جعبه سیاه را یافته‌اند


نمایی از محل سقوط هواپیمای آسمان در مسیر تهران- یاسوج
نمایی از محل سقوط هواپیمای آسمان در مسیر تهران- یاسوج

سازمان هواپیمایی کشوری با صدور اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد، کوهنوردان اعزامی به دنا موفق به یافت دو قطعه شده‌اند که از نظر آنها به «احتمال قوی» جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج است.

در این اطلاعیه آمده است: « پیرو اخبار منتشر شده مبنی بر یافتن و انتقال جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌دارد کوهنوردان اعزامی عضو گروه تجسس که هم‌اکنون در محل سانحه در ارتفاعات دنا حضور دارند، در بین قطعات هواپیما، موفق به یافتن دو قطعه شده‌اند که مطابق با آموزش‌های ارائه شده، احتمال قوی می‌دهند این دو قطعه، جعبه سیاه هواپیما باشند.»

پیشتر خبرگزاری‌ها از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای خط هوایی آسمان در ارتفاعات کوه دنا در جنوب غربی ایران خبر داده و تصاویری منتسب به جعبه سیاه منتشر کرده بودند.

سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید تا انتقال این قطعات و بررسی آنها توسط تیم تخصصی تایید رسمی یافتن جعبه سیاه از سوی این سازمان ممکن نیست.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تصاویر منتسب به جعبه سیاه را تایید نکرده و تصریح می‌کند: «با توجه به اظهارات گروه تجسس، تاکنون امکان انتقال تصاویر از قطعات یافته شده ممکن نبوده است.»

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان که روز ۲۹ بهمن از تهران عازم شهر یاسوج بود ساعاتی پس از پرواز در کوه دنا سقوط کرد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند.

این هواپیما زمانی در حوالی سمیرم اصفهان سقوط کرد که تنها حدود ۲۰ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشت.

هواپیمای خط هوایی آسمان از نوع ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ بود که ۲۴ سال از عمر آن می‌گذشت و همین امر بحث کهنگی ناوگان هوایی ایران را بار دیگر به سرخط اخبار تبدیل کرد.

در پی سقوط این هواپیما بود که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پرواز هواپیمای‌ ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که هواپیمای سقوط کرده در سال ۹۲ نیز دچار مشکل فنی شده بود، اما خلبان توانسته بود آن را به زمین بنشاند.

با این حال وزیر کار ایران روز هشتم اسفند بحث ناایمن بودن این هواپیما را رد کرده و اعلام کرد که هواپیمای سقوط کرده تا روز حادثه هیچ مشکلی نداشته و همه مسائل فنی آن هم رعایت شده بود.

علی ربیعی، وزیر کار، همچنین احتمال خطای انسانی را نیز تقریبا رد کرده و گفت: «خلبان این پرواز از استادان خلبان قدیمی و آموزش‌دهنده خلبانان جوان بوده و از این رو نمی‌توان به راحتی از خطای انسانی در این حادثه تلخ سخن گفت».

به این ترتیب خبر روز شنبه مبنی بر کشف جعبه سیاه این هواپیما می‌تواند به حل این مسئله کمک کند که چه عاملی باعث سقوط این هواپیما و محو شدن آن از صفحه رادارها شده است.

عزیز فیلی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نیز پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای پرواز تهران- یاسوج را تایید کرده است.

آقای فیلی پیشتر از انتقالِ چهار کیسه حامل اجسادِ سرنشینانِ این پرواز به پایین ارتفاعات در روز جمعه خبر داده و گفته بود که جست‌وجو برای باقی اجساد همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG