لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

نرگس محمدی: حکم ظالمانه ۱۶ سال حبس را برنمی‌تابم


نرگس محمدی تائید حکم ۱۶ سال حبس خود از سوی دادگاه تجدید‌نظر را اقدامی «ظالمانه» دانسته و اعلام کرده که «حتی یک روز آن را قانونی، انسانی و اخلاقی» نمی‌داند و «علیه این ظلم همواره سخن» خواهد گفت.

خانم محمدی٬ نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، اردییهشت ماه امسال به اتهام‌های مختلف به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر انقلاب استان تهران اوایل مهر ماه امسال عین این حکم را تائید کرد.

تائید حکم پنج سال زندان به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور»٬ یک سال زندان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ۱۰ سال حبس به خاطر «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» از سوی این دادگاه با انتقاد و اعتراض نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر مواجه شده است.

به گزارش روز جمعه (۱۶ مهر) سایت «کانون مدافعان حقوق بشر»٬ نرگس محمدی نیز با انتشار نامه‌ای به این رای و تصمیم دادگاه تجدید‌نظر اعتراض و اعلام کرده که «من گناه و جرمی مرتکب نشده‌ام که مستحق چنین احکام سنگینی باشم.»

این فعال حقوق بشر نوشته «اگر مدعیان عدالت‌پروری و دادستانی، استوار بودن رأی ۱۶ سال حبس ظالمانه را در دادنامه‌های صادره اعلام می‌کنند، ما نیز استوار بودن ایمان و باور‌هایمان را نزد افکار عمومی اعلام می‌کنیم.»

محمدی افزوده که «این احکام ظالمانه را که آزادی‌ام را به بند و چهار دیوار زندان خواهد کشید، بر‌نمی‌تابم. زندان را تحمل خواهم کرد، اما حتی یک روز آن را قانونی، انسانی و اخلاقی نمی‌دانم.»

نرگس محمدی با دفاع از فعالیت‌هایش در حمایت از زنان٬ کودکان و انتقاد از آسیب‌های اجتماعی نوشته مقام‌های قضایی این فعالیت‌ها را دارای «رویکرد سیاسی» دانسته و چنین حکم «ظالمانه‌ای» را صادر کرده‌اند.

محمدی در بخش دیگر نامه خود از محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های دولت‌های وی و سایر نهاد‌های حکومتی در شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی سخن به میان آورده و از اقدامات آنها انتقاد کرده است.

وی این پرسش را مطرح کرده «آیا نهادینه شدن فقر... محصول کار من فعال حقوق بشر است که باید در محاکم پاسخگو باشم یا نتیجه عملکرد حکومتی است که مرزی برای رعایت حریم خصوصی افراد جامعه متصور نیست؟»

این فعال حقوق بشر همچنین با اشاره به برخی مصادیق فساد در دولت گذشته٬ پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا تاکنون آنچه که با عنوان تخلف میلیاردی در دولت قبل توسط برخی مسئولان کنونی بیان شده است یا موضوع گم شدن دکل نفتی و ... مورد رسیدگی در محاکم قضایی قرار گرفته است؟»٬ مطرح کرده است.

نرگس محمدی اضافه کرده «افرادی چون رئیس دولت قبل {محمود احمدی‌نژاد} نه تنها {در خصوص فساد‌ و ناکارآمدی} مورد سؤال قرار نگرفته، بلکه در ملاقات با عالی‌ترین مقامات نظام {علی خامنه‌ای}، مفتخر به نشستن در صدر مجلس» شده‌اند.

محمدی همچنین نوشته که «قوه قضائیه ایران به وضوح و روشنی جای متهم و شاکی را عوض کرده و عاملان فرهنگی- اقتصادی- اجتماعی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را مصون از پرسش و محاکمه و قربانیان و منتقدان واقعی را به حبس و مجازات» می‌کند.

نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران با انتقاد از محکومیت خود و اقدامات قوه قضائیه تاکید کرده که «من به راهی که رفته و کاری که کرده و آنچه اندیشیده‌ام باور دارم و بر تحقق آن یعنی تحقق حقوق بشر اصرار دارم و پشیمان نیستم.»

نرگس محمدی از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان اوین به سر می‌برد، در حالی که به گفته همسرش تقی رحمانی، دچار بیماری‌ «فلج عضلانی» است و شرایط زندان برای او «خطرناک» است.

XS
SM
MD
LG