لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

تلاش چشمگیر اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای بالا نگه داشتن قیمت نفت


متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در فاصله ماه‌های ژانویه یا ژوئیه حدود ۶۵ دلار و ۳۷ سنت بود
متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در فاصله ماه‌های ژانویه یا ژوئیه حدود ۶۵ دلار و ۳۷ سنت بود

کمیته نظارت بر عملکرد اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه می‌گوید در ماه ژوئیه، ماه گذشته میلادی، میزان پایبندی این کشورها به توافق کاهش تولید نفت ۱۵۹ درصد بوده است.

ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق خارج هستند و در محاسبات این کمیته وارد نشده‌اند، اما تولید نفت ایران و ونزوئلا نیز تحت تحریم‌های آمریکا به شدت افت کرده است که با در نظر گرفتن آن، کل تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان افت بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

اعضای توافق کاهش تولید نفت اواخر پارسال توافق کردند که برای افزایش قیمت نفت، تولید خود را در مجموع ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، اما ادامه افت قیمت‌ها و تولید مازاد نفت در جهان باعث شد که این گروه توافق یاد شده را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کنند.

کمیته نظارت بر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان می‌گوید میزان پایبندی اعضای اوپک (بدون در نظر گرفتن ایران، ونزوئلا و لیبی) و کشورهای هم‌پیمان به توافق یاد شده در هفت ماه ابتدایی سال به ‌طور متوسط ۱۳۴ درصد بوده است.

این کشورها حدود ۶۰ درصد بیشتر از آن چه متعهد شده بودند کاهش تولید داشتند، با این هدف که قیمت نفت را بالا نگه دارند.

با این حال آخرین آمار ماهانه اوپک که حدود دو هفته پیش منتشر شد، نشان می‌دهد به رغم پایبندی بیش از اندازه اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به توافق کاهش تولید نفت، متوسط قیمت نفت در هفت ماه ۲۰۱۹ نسبت به دوره مشابه نه تنها افزایش نیافته، بلکه حدود چهار دلار نیز کاهش یافته است.

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در فاصله ماه‌های ژانویه یا ژوئیه حدود ۶۵ دلار و ۳۷ سنت بوده است. این رقم در ماه ژوئیه زیر ۶۵ دلار بوده و آخرین آمارهای روزانه اوپک نیز نشان می‌دهد این رقم در روز دوشنبه ۴ شهریورماه کمی بیش از ۵۹ دلار بوده است.

رشد چشمگیر تولید نفت آمریکا و افت آهنگ رشد مصرف جهانی نفت در سایه جنگ تجاری آمریکا و چین، تلاش این گروه برای از میان برداشتن تولید مازاد نفت در جهان و افزایش قیمت‌ها را ناکام گذاشته است.

بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در سال جاری به ۱۲.۳ میلیون بشکه خواهد رسید و سال آینده دوباره یک میلیون بشکه به آن اضافه خواهد شد.

سال گذشته، آمریکا روزانه ۱۰ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه تولید نفت داشت که نسبت به ۲۰۱۷ حدود ۱۷ درصد رشد داشت. رشد سریع تولید نفت آمریکا باعث شده است به رغم افت تولید کشورهای عضو پیمان کاهش تولید نفت، همچنین ایران و ونزوئلا، کمبودی در بازارهای جهانی نفت مشاهده نشود.

اوپک می‌گوید تولید روزانه نفت ایران در ماه ژوئیه به دو میلیون و ۲۱۳ هزار بشکه سقوط کرده که نسبت به ماه ژوئن حدود ۴۷ هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید نفت کشور در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام حدود ۱.۶ میلیون بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

تولید روزانه ونزوئلا نیز به ۷۴۲ هزار بشکه رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۱.۹ میلیون بشکه بود.

کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته ۲۹ میلیون و ۶۰۹ هزار بشکه بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۷ بالای ۳۲ میلیون بشکه بود.

منابع: اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG