لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

ادامه واکنش‌ها به قتل علیرضا شیرمحمدعلی؛ تهیه طرح سپردن مسئولیت زندان‌ها به وزارت دادگستری


در سال‌های اخیر چندین زندانی در دوره بازداشت و یا زندان فوت شده‌اند.
در سال‌های اخیر چندین زندانی در دوره بازداشت و یا زندان فوت شده‌اند.

همزمان با نامه مادر علیرضا شیرمحمدعلی به رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده قتل پسرش، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس از تدوین طرحی برای سپردن اداره سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از تدوین طرحی در این فراکسیون برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داد.

عبدالکریم حسین‌زاده در این نامه مرگ چند زندانی در طول سال‌های گذشته از جمله قتل علیرضا شیرمحمدعلی را «نشانه‌ای از یک مشکل جدی» در در بازداشتگاه‌ها یا زندان‌ها دانسته است.

وی از تهیه طرحی برای سپردن مسئولیت سازمان زندان ها به وزارت دادگستری خبر داد تا براساس آن مجلس و قوه قضائیه «بتوانند بر نحوه اجرای این مسئولیت نظارت دقیق داشته باشند».

سازمان زندان‌ها زیر نظر قوه قضائیه است. بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر، پس از انقلاب ۵۷ صدها زندانی بر اثر شکنجه در دوره بازداشت و یا عدم رسیدگی پزشکی در زندان فوت شده‌اند.

مصاحبه رادیو فردا با مهناز سرابی، مادر علیرضا شیرمحمدعلی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم

در سال‌های اخیر نیز چندین زندانی در دوره بازداشت و یا زندان فوت شده‌اند.

دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، در ۲۱ بهمن ۹۶ به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌ است.

سینا قنبری، وحید حیدری، شهاب ابطحی‌زاده و طالب بساطی نیز در سال ۹۶ در زندان‌های ایران فوت شدند و تحقیقات مستقلی درباره دلیل مرگ آنان انجام نشده است.

پیش از آن نیز ستار بهشتی بر اثر شکنجه در دوره بازداشت فوت شده بود.

وحید صیادی نصیری، هدی صابر، حسن ناهید، محسن دگمه‌چی و اکبر محمدی نیز از جمله زندانیانی هستند که در حدود ۲۰ سال گذشته به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان فوت شده‌اند.

شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد نیز دو زندانی با حمله به علیرضا شیرمحمد‌علی در زندان فشافویه، وی را به قتل رساندند.

علیرضا شیرمحمدعلی در اعتراض‌های مرداد پارسال بازداشت و به اتهام‌هایی همچون «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شد.

براساس گزارش‌ها، وی ۲۱ ساله، اهل نازی‌آباد تهران و کارگر خدماتی بوده است.

این زندانی سیاسی اسفند گذشته در اعتراض به «عدم امنیت جانی» و «شرایط غیر انسانی» در زندان فشافویه دست به اعتصاب غذا زده بود.

محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی، گفته است در همان بند موکلش دو قاتل نیز در سلولی انفرادی نگهداری می‌شدند «که همیشه در آن بسته بود» اما مشخص نیست که چطور «آن شب، آن دو نفر آقای شیرمحمدعلی را به داخل سلول کشیدند و او را به قتل رساندند».

وی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا نیز گفت: «فرض کنید درگیری هم صورت گرفته در این درگیری‌ها طرف متوجه نیست و با چاقو ۲ الی۳ ضربه وارد می‌کنند. اما در درگیری آن شب بیش از ۳۰ ضربه زده شده که ... از لحاظ حقوقی برای ما ابهام دارد».

آقای عرفانیان همچنین خبر داد که مهناز سرابی، مادر علیرضا شیرمحمدعلی، نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه برای پیگیری پرونده قتل فرزندش نوشته است.

مهناز سرابی در مصاحبه با رادیو فردا گفت که «نگذاشتند» برای فرزندم مراسم عزاداری برگزار کنند.

وی همچنین اتهام‌های مطرح شده درباره فرزندش را رد کرد.

در همین حال آقای کریم زاده از رئیس قوه قضائیه خواست که درباره قتل علیرضا شیر محمد علی و گزارش‌هایی که متعاقب آن از وضعیت نگهداری زندانیان در این زندان و برخی زندان‌های دیگر منتشر شد، دستور پیگیری صادر کند.

براساس آئین‌نامه سازمان زندان‌ها باید زندانیان بر اساس جرم خود در بازداشتگاه‌های جداگانه نگهداری شوند.

با این حال پیش از این زندانیان سیاسی بارها اعتراض کرده‌اند که قوه قضائیه در مواردی این بند از آئین نامه را رعایت نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG