لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

حمله آشنا به خبرگزاری سپاه: بگذارید افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد


در واکنش به انتشار خبری در خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، درباره «نفوذ» در «حوزه کنترل جمعیت»، مشاور حسن روحانی روز سه‌شنبه به طعنه از این خبرگزاری خواست به «امنیتی کردن» حوزه محیط زیست قناعت کند.

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، ششم آذرماه، از بازداشت شماری از افراد در «حوزه کنترل جمعیت» از سوی یکی از «نهادهای امنیتی» خبر داده و آنها را «نفوذی» معرفی کرد.

حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی، در واکنش به این خبر، این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران را متهم کرد که پس از «امنیتی» کردن حوزه‌ محیط زیست که به بازداشت و حبس چندین نفر انجامید اکنون به سراغ حوزه‌ای دیگر رفته است.

خبرگزاری فارس نوشته بود: «شنیده شده یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است.»

به گفته فارس، فردی «دوتابعیتی» با نام اختصاری «م.ب» که «مدت‌ها تحت عنوان پژوهشگر» فعالیت می‌کرده بازداشت شده و برخی افراد دیگر نیز چندین مرتبه احضار شده‌اند.

این خبرگزاری افزود، این افراد با «اقدامات شبکه‌ای» خود، در پوشش «فعالیت‌های علمی، اقدام به نفوذ در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی و مانع‌آفرینی در برابر اجرای صحیح سیاست‌های کلی نظام در زمینه جمعیت کرده‌اند».

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران افزوده بود که این افراد با «نفوذ در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و... اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام می‌کردند.»

اشاره این خبرگزاری به تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه کنترل جمعیت به دنبال دستور آیت‌الله خامنه‌ای است که پس از انتشار آمار کاهش جمعیت جوان ایران و تمایل شهروندان به فرزندآوری اتخاذ شد.

سیاست کنترل جمعیت در ایران با شعارهای «دو بچه کافی است» و «زندگی بهتر، فرزند کمتر» از سال ۱۳۶۸ تبلیغ می‌شد و حتی از سوی روحانیون نیز مورد تشویق قرار می‌گرفت.

با این حال آقای خامنه‌ای در چرخشی ناگهانی تمایل به تعداد فرزندان کمتر را «عارضه» دانست و در پیامی به همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» این پرسش را مطرح کرد که «چرا زن به شکلی و مرد به شکلی از فرزند داشتن پرهیز می‌کنند؟»

رهبر جمهوری اسلامی در سال ۹۲ برای نخستین بار موضع‌گیری سال‎های قبل خود درباره کنترل جمعیت را اشتباه خواند و پس از آن فرمانی با عنوان «سیاست‌های کلی جمعیت» را به سه قوه ابلاغ کرد.

در پی این ابلاغیه، تغییر رویکرد جمعیتی جمهوری اسلامی به جایی رسید که از همه تریبون‌های دولتی فرزندآوری تشویق شد و زنانی که به علت کار یا تحصیل تمایلی به بچه‌دار شدن نشان نمی‌دادند مورد سرزنش قرار گرفتند.

در سال‌های اخیر نیز شماری از چهره‌های سیاسی تندرو، دولت حسن روحانی را به اهمال در زمینه اجرای صحیح سیاست‌های کلی جمعیت می‌کردند.

از جمله احمد حمزه، نماینده مجلس نیز در سال ۹۶ از برخی سازمان‌های مرتبط با این موضوع انتقاد کرده و گفته بود این دستگاه‌ها توفیق چندانی در اجرا و عملیاتی کردن سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر نداشته‌اند.

در واکنش به خبر خبرگزاری فارس مبنی بر بازداشت شماری از افراد به این اتهام، حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور رئیس جمهور، این خبرگزاری را به «پلیس فتا» تشبیه کرده است.

آشنا توییت کرد: «از فارس که مثل پلیس فتا مراقب همه چیز هست تقاضا می‌کنیم اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد. برای شما همان حوزه محیط زیست فعلا کافی است.»

اشاره وی به بازداشت تعدادی از فعالان حوزه محیط زیست ایران به اتهام «جاسوسی» برای بیگانگان در پوشش فعالیت‌های زیست‌محیطی است، فعالانی که به تازگی چهار نفرشان به «افساد فی الارض» متهم شدند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و رئیس موسسه حیات وحش پارسیان نیز از جمله فعالان بازداشت‌شده محیط زیست بود که اندکی پس از بازداشت در زندان جان باخت.

منابع: فارس، توییتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG