لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

اتهام «افساد فی‌الارض» به پنج نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست «بر اساس نامه ارتش»


هشت فعال محیط زیست ۹ ماه است که در بازداشت به سر می‌برند.
هشت فعال محیط زیست ۹ ماه است که در بازداشت به سر می‌برند.

وکیل چند تن از فعالان بازداشت‌شده محیط زیست به رادیو فردا گفت که دادستان تهران پس از دریافت نامه ارتش، عنوان اتهامی پنج نفر از این فعالان را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر داده و پرونده آماده ارسال به دادگاه است.

محمدحسین آقاسی روز یکشنبه ۲۹ مهر گفت که به طور اتفاقی مطلع شده با پایان تحقیقات این پرونده، بازپرس آن را «با کیفرخواست جاسوسی» برای دادستان تهران فرستاده اما دادستان «بر اساس نامه‌ای که ارتش از طریق شورای عالی امنیت ملی فرستاده» تصمیم گرفت که اتهام را از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» تغییر دهد.

«افساد فی‌الارض» اتهام جدید فعالان محیط زیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00
لینک مستقیم


هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، نزدیک به ۹ ماه است که در «بازداشت موقت» سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هستند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود، در زندان جان باخت و خانواده او به شدت ادعای قوه قضائیه مبنی بر «خودکشی» او در زندان را رد کرده‌ است.

محمدحسین آقاسی از سوی سام رجبی، طاهر قدیریان و هومن جوکار به عنوان وکیل مدافع آنها تعیین شده است اما قوه قضائیه حدود دو هفته پیش با استناد به «تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری»، از پذیرش وکالت او در مرحله بازپرسی جلوگیری کرد و دو وکیل تسخیری را جایگزین او کرد.

بنابر تبصره ماده ۴۸ که با اعتراض‌های گسترده‌ای در محافل حقوقی ایران روبه‌رو شد، در «جرائم امنیتی» فقط وکلایی که فهرست آنها از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شده است حق برعهده گرفتن وکالت پرونده را دارند.

محمدحسین آقاسی در گفت‌وگو با رادیو فردا از مفاد نامه ارتش که به تغییر اتهام پنج فعال زندانی محیط زیست منجر شده ابراز بی‌اطلاعی کرد اما احتمال داد که ارتش «شاید بر اساس استعلام دادسرا» توضیحاتی ارائه کرده و همین توضیحات «باعث شده که آقای دادستان تصور کند باید اتهام عوض شود».

آقای آقاسی همچنین با اشاره به اینکه در این گونه پرونده‌ها معمولا بین بازپرس و دادستان اختلاف‌نظر هست گفت: اما در این پرونده، بازپرس نظر دادستان را پذیرفت و قبول کرد که برای این پنج نفر اتهام «افساد فی‌الارض» صادر کند.

این وکیل دادگستری درباره نام پنج نفری که اتهام «افساد فی‌الارض» برای آنها صادر شده تنها گفت که دو موکلش در بین آنها نیستند. با این حال شماری از منابع، از جمله وبسایت کلمه، آنها را مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سپیده کاشانی و طاهر قدیریان ذکر کرده‌اند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تا پیش از این فعالان بازداشت‌شده محیط زیست را به «جاسوسی» و «ارائه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» متهم می‌کردند و برای نخستین بار است که اتهام «افساد فی‌الارض» مطرح در پرونده آنان مطرح می‌شود.

بنابر مواد ۲۸۶ تا ۲۸۸ «قانون مجازات اسلامی»، «افساد فی‌الارض» به مجموعه جرائمی اطلاق می‌شود که «موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد» و مجازات آن عموما «اعدام» ذکر شده است.

با استفاده از مصاحبه محمدحسین آقاسی با رادیو فردا، کلمه و توئیتر / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG