لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

حسن روحانی: آمریکا ۱۱ بار درخواست مذاکره داشته است


رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که «کشور با برجام دو سال تنفس کرد».
رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که «کشور با برجام دو سال تنفس کرد».

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که مقامات آمریکا در سال گذشته هشت بار و در سال جاری سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره با تهران را مطرح کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی آن را رد کرده است.

حسن روحانی که روز سه‌شنبه ۱۳ آذر به مناسبت «روز دانشجو» در دانشگاه علوم پزشکی سمنان حضور یافته بود، رهبران کنونی آمریکا را «دشمن‌ترین افراد نسبت به ایران» نامیده و خروج واشینگتن از برجام را «نقض عهد» دانسته است.

وی افزود که البته جمهوری اسلامی «هیچ‌گاه به آمریکا و دیگران اعتماد ۱۰۰ درصدی نداشته» و ایران قبل از این نیز در دوره رهبری آیت‌الله خمینی «دو سال با عراقی‌ها مذاکره کرد» در حالی که به صدام حسین اعتماد نداشت و از این رو بحث اعتماد این میان مطرح نیست.

به گفته آقای روحانی، «سال گذشته آمریکا هشت بار مستقیم و امسال سه بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، اما بر مبنای عزت مردم» آن را نپذیرفته است.

مقامات آمریکا در پی خروج از توافق هسته‌ای با ایران به صراحت بارها اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره با ایران هستند. از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اوایل مرداد ماه امسال از خواست واشینگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران سخن گفت و عنوان کرد که اگر رئیس‌جمهوری ایران تمایل داشته باشد، او «قطعا آماده‌» چنین کاری خواهد بود.

وزارت خارجه ایران اما در واکنش به این اظهارات، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها را مانع مذاکره دانست و اعلام کرد که گفت‌وگو نیازمند «احترام متقابل و پایبندی به تعهدات بین‌المللی» است در حالی که تحریم و فشار نقطه مقابل آن قرار دارد.

با این حال آقای ترامپ با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی در ایران که به جهش چند برابری نرخ دلار منجر شده است اطمینان داد که «ایران چاره‌ای جز مذاکره برای رسیدن به یک توافق واقعی با آمریکا ندارد».

در این میان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حتی از تمایل واشینگتن به مذاکره با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سخن گفته و عنوان کرده است از آنجا که آقای خامنه‌ای «صحنه‌گردان کشور است» مذاکره او و آقای ترامپ «جالب و مهم خواهد بود».

«کشور با برجام دو سال تنفس کرد»

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، انتقاد طیف‌هایی از اصولگرایان مخالف دولت حسن روحانی از این توافق را در پی داشته، اما آقای روحانی در اظهارات روز سه‌شنبه خود بار دیگر از برجام دفاع کرد.

وی اظهار داشت: «فرض را بر این می‌گیریم که تمام آثار برجام برای سال های ۹۴ و ۹۵ بوده و برای دو سال فایده داشته است، آیا برای آن دو سال خوب بوده یا بد؟»

به گفته آقای روحانی، کشور به خاطر برجام «دو سال تنفس کرد... و میلیاردها دلار پول وارد کشور شد».

رئیس‌جمهوری ایران افزود: «این توافق راه را برای تجار، بانک‌ها، کشتیرانی، فروش نفت و پتروشیمی و فولاد باز کرد... اما در مسیر این قرارداد یکی از طرفین از پیمان خارج شد و تازه مثل قبل شد و به شرایط سال ۹۱ و ۹۲ رسیدیم».

خروج از برجام یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که با ورود به کاخ سفید آن را به جریان انداخت.

واشینگتن می‌گوید که در پی دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که برنامه موشکی آن را نیز دربگیرد و همچنین به حمایت‌های ایران از گروه‌هایی چون جماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن پایان دهد.

منابع: خبرآنلاین، روزنامه ایران، رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG