لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

روزنامه کویتی: سفر هیئت عربستانی به تهران یک روز بعد از عید قربان


روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در پی حمله اعتراض‌آمیز به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد قطع شد.
روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در پی حمله اعتراض‌آمیز به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد قطع شد.

یک روزنامه چاپ کویت روز شنبه، ۱۱ شهریورماه، به نقل از «یک منبع آگاه ایرانی» از سفر یک هیئت دیپلماتیک از عربستان سعودی به تهران یک روز بعد از عید قربان خبر داد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از روزنامه کویتی الجریده می‌نویسد که هدف از سفر این هیئت ارزیابی میزان خسارات وارده به سفارت و کنسول‌گری عربستان در تهران و مشهد است.

پیشتر در آغاز شهریورماه وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که هیئت‌های دیپلماتیک دو کشور پس از پایان مراسم حج از سفارتخانه‌های خود در دو کشور بازدید خواهند کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز چهارشنبه، اول شهریور، منتشر شد خبر داد که ویزای اعضای هیئت‌های دو کشور برای انجام این سفر صادر شده و باید «اقدامات نهایی» در این باره انجام شود.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از دی‌ماه ۹۴ به دنبال اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله اعتراض‌آمیز به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد قطع شد.

در همین زمینه در گزارش روزنامه کویتی آمده است که وزرای خارجه دو کشور در آخرین دیداری که پس از قطع رابطه دو کشور داشتند، بر نیاز به یافتن راهی برای ارتباط مستقیم تأکید کرده‌اند.

رسانه‌های ایران در مردادماه گذشته گزارش کرده بودند که وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول، یکدیگر را در آغوش گرفته و گفت‌وگوی کوتاهی با هم داشته‌اند.

بر اساس گزارش تازه روزنامه کویتی، در همین دیدار کوتاه وزرای خارجه دو کشور تأکید کرده‌اند که هیئت‌های دیپلماتیکی از ایران و عربستان چارچوب راه ارتباط را تعیین خواهند کرد.

روزنامه کویتی به نقل از منبع آگاه خود می‌گوید که «ایرانی‌ها به دنبال حل و فصل اختلاف‌ها و بازگشایی روابط دیپلماتیک هستند. از نظر ایرانی‌ها حضور تیم سعودی در ایران هم نشان‌دهنده تمایل عربستان به باز شدن مسیر روابط دیپلماتیک است».

در گزارش روزنامه الجریده همچنین اشاره شده است: «هیئت سعودی درخواست دیدار با قضات و مقام‌هایی را داشتند که در پی حادثه حمله به سفارت و کنسولگری در تهران و مشهد پیگیر مسئله بودند. اما وزارت خارجه ایران گفته نمی‌تواند این دیدارها را برنامه‌ریزی و ساماندهی کند.»

در این گزارش توضیح بیشتری نیامده است که آیا عربستان از این خواسته خود گذشته است یا وزارت خارجه ایران در نهایت توانسته است به این خواسته جامه عمل بپوشاند.

ایران و عربستان یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز منطقه متهم می‌کنند، اتهامی که از سوی دیگری رد می‌شود.

درگیری‌ها در سوریه و یمن نیز یکی از مهم‌ترین دلایل تیره شدن روابط دو کشور در سال‌های گذشته بوده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی که ائتلاف عربی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان شیعه حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده است، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال بارها به «ارسال سلاح» برای آنها متهم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG