لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

جنیدی: دستور روحانی به وزیر علوم درباره دانشجویان ستاره‌دار صریح است


لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور ایران
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور ایران

معاون حقوقی حسن روحانی می‌گوید دستور رئیس جمهور به وزیر علوم درباره پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار، «صریح و روشن» است و منصور غلامی «حتما» به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

لعیا جنیدی روز جمعه اول دی این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده است.

خانم جنیدی با اشاره به اظهارات اخیر روحانی مبنی بر این که «هیچ دانشجوی ستاره‌داری نباید وجود داشته باشد»، «مخاطب» این سخنان را وزارت علوم و فناوری اطلاعات دانسته است.

وی افزوده که «رئیس جمهور در این خصوص به وزیر علوم دستور داده‌اند و از طرفی هم بعید می‌دانم که وزارت علوم وضعیت این دانشجویان را پیگیری نکند.»

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که «اگر وزارت علوم پیگیر کار این دانشجویان نشد»، آیا آنها می‌توانند برای رفع مشکل خود «به معاونت حقوقی امیدوار باشند» نیز گفته که دانشجویان ستاره‌دار می‌توانند «یک استعلام از معاونت حقوقی» بگیرند.

به گفته او، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، «با بررسی قانونی» پاسخ می‌دهد که «آیا مبنایی برای این کار وجود دارد یا خیر.»

آن‌طور که جنیدی گفته، «دستور رئیس جمهور صریح و روشن بوده است و آقای غلامی حتماً پیگیری خواهند کرد و ما نیز همه با ایشان همکاری خواهیم کرد.»

اظهارات لعیا جنیدی مبنی بر اینکه وزیر علوم «حتما» پرونده دانشجویان ستاره‌دار را پیگیری خواهد کرد، در حالی بیان شده که منصور غلامی به تازگی گفته دانشجوی ستاره‌دار «سیاسی» در ایران وجود ندارد و مشکل «اکثر» این نوع دانشجویان، «نقص پرونده» است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه ۲۵ آذر در گفت‌و‌گو با خانه ملت مدعی شد که در میان دانشجویان ستاره‌دار، «اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد، چرا که مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود».

وی اضافه کرده که عنوان «ستاره‌دار به آن معنا که به افکار عمومی القا شده در میان دانشجویان و متقاضیان مقاطع بالای دانشگاهی وجود ندارد... مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است».

اظهارات آقای غلامی در این زمینه که در ایران دانشجوی ستاره‌دار سیاسی وجود ندارد، در حالی است که این اصطلاح از سال ۱۳۸۵ و دولت محمود احمدی‌نژاد برای دانشجویانی به کار می‌رود که اغلب به دلایل فعالیت‌های سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

همچنین در حالی که وزیر علوم دولت روحانی از وجود «تعداد معدودی» دانشجوی ستاره‌دار سخن گفته، خبرگزاری ایلنا ۱۶ آذر ماه امسال به نقل از معصومه ابتکار، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، نوشته بود که او بابت «ستاره‌‌دار شدن و محدودیت برای ادامه تحصیل برخی دانشجویان» ابراز نگرانی‌ کرده است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، ۱۹ آذرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفته بود که در سال جاری ۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع کارشناسی ارشد «مردود» شده و «اجازه ادامه تحصیل ندارند.»

روزنامه «جامعه‌ فردا» نیز نهم آذر ماه از ستاره دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهر ماه سال جاری خبر داده و نوشته بود که آنها با «پیغام نقص در پرونده» رو‌به‌رو و از راه‌یابی به دانشگاه‌ها محروم شدند.

این در حالی است که حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آنها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

بازگشت به دانشگاه شماری از این دانشجویان به دانشگاه نیز که از سوی روزنامه جامعه فردا مطرح شده، با اخذ «تعهدنامه» صورت گرفته است.

با استقاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب/خ.ک
XS
SM
MD
LG