لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

منابع اروپایی: در نشست احتمالی برجام می‌توان به «موضوعات دیگر» نیز پرداخت


سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا: فدریکا موگرینی در تماس دائم با محمد جواد ظریف درباره تحولات ایران و همچنین توافق اتمی است.
سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا: فدریکا موگرینی در تماس دائم با محمد جواد ظریف درباره تحولات ایران و همچنین توافق اتمی است.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تاریخ سفر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، به بروکسل مشخص نشده است.

کاترین ری، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست خبری خود در بامداد روز دوشنبه ۱۸ دی، گفت: فدریکا موگرینی در تماس دائم با محمد جواد ظریف درباره تحولات ایران و همچنین توافق اتمی است.

او افزود:‌ خانم موگرینی روز دوشنبه با زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان دیدار خواهد کرد و از جمله موضوعاتی که دو طرف درباره آن گفت‌وگو می‌کنند موضوع توافق اتمی خواهد بود.

منابع مطلع در اتحادیه اروپا به رادیواروپای آزاد/رادیو آزادی گفته‌اند سفر آقای ظریف به بروکسل محتمل است و در صورت انجام، روز آن پنجشنبه یا جمعه ( ۲۱ یا ۲۲ دی ماه) خواهد بود.

این منابع مطلع که نخواستند نام‌شان فاش شود، افزوده‌اند که این دیدار در قالب دیدارها در زمینه توافق اتمی (برجام) انجام خواهد شد اما مسلما «سایر موضوعات» می‌تواند در آن مورد بررسی قرار گیرد.

خبر دعوت از محمد جواد ظریف برای سفر به بروکسل را روز یکشنبه همتای آلمانی او زیگمار گابریل اعلام کرد. آقای گابریل در گفت‌وگو با تلویزیون «زد دِ اِف» آلمان، در پاسخ به پرسشی درباره موضع‌گیری برلین در قبال اعتراضات سراسری در ایران، با اشاره به تماس مداوم با همتای ایرانی خود اشاره کرده بود که او و فدریکا موگرینی از محمد جواد ظریف خواسته اند تا برای دیداری به بروکسل برود. آقای گابریل درباره این سفر توضیح بیشتری نداده بود.

در همین ارتباط، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه با اشاره به اینکه زمان تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای آمریکا روز ۲۳ دی ماه است، گفت: فدریکا موگرینی از محمد جواد ظریف و سه وزیر اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) دعوت کرده است که درباره برجام و تحولاتی که می‌تواند پس از روز ۲۳ دی رخ دهد، با یکدیگر صحبت کنند.

آقای قاسمی تاکید کرد که این نشست کاملا مرتبط با برجام است.

در پی توافق اتمی، رئیس جمهوری آمریکا هر ۹۰ روز یکبار باید به کنگره آن کشور درباره اجرای تعهدات ایران در برجام، گزارش دهد. با سر رسیدن ضرب الاجل پیشین در مهر ماه، دونالد ترامپ از تایید اقدامات ایران خودداری کرد. روز ۲۲ دی ماه بار دیگر این مهلت ۹۰ روزه به پایان می‌رسد.

روز ۲۳ دی ماه نیز یک ضرب‌الاجل دیگر در زمینه تمدید تعلیق تحریم‌ها فرا می‌رسد که باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک‌بار انجام می‌شود. اما با توجه به رویکرد دولت آمریکا نسبت به تحولات اخیر در ایران و انتقادهای آقای ترامپ از توافق اتمی، مشخص نیست او چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه با هشدار درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد».

آقای عراقچی افزود: «منطقه ما بدون برجام به منطقه امن‌تری تبدیل نمی‌شود».

این اظهار نظر در حالی بیان شده که یکی از انتقادهای ایالات متحده به ایران، رفتار تهران در منطقه بوده که به گفته مقام‌های کاخ سفید، «بی‌ثبات‌کننده» است.

در همین ارتباط، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفته بود رایزنی‌های کاخ سفید و اعضای کنگره برای اصلاح قوانین مربوط به توافق هسته‌ای با ایران، برجام، در جریان است تا احتمالا واشینگتن در این توافق باقی بماند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزوده بود: رئیس جمهور (دونالد ترامپ) گفته است که این توافق را یا اصلاح می کند، یا اینکه از آن خارج خواهد شد. ما الان در فرایند تحقق وعده او درباره اصلاح این توافق هستیم.

گزارش ها حاکی است که دو سناتور آمریکایی و مقام‌های دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۱۴ دی، در کاخ سفید دیدار کرده‌اند تا به توافقی بر سر طرحی دست یابند که ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از گزینه‌های پیش رو این است که کنگره با گذراندن قانونی، الزام کاخ سفید برای تایید پایبندی ایران به برجام در هر ۹۰ روز یک بار را بردارد.

رادیوفردا، تلویزیون «زد د اف» آلمان و خبرگزاری آسوشیتدپرس/ه.ک/ب.ک
XS
SM
MD
LG