لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

اتحادیه اروپا ظریف را برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات ایران دعوت می‌کند


از راست: موگرینی و گابریل
از راست: موگرینی و گابریل

وزیر خارجه آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا قصد دارد وزیر خارجه ایران را برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات گسترده اخیر در ایران، دعوت کند. زیگمار گابریل می‌گوید این تصمیم در پی رایزنی‌ها با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرفته شده‌است.

آقای گابریل، روز ۱۷ دی ماه به شبکه تلویزیونی همگانی «زد د اف» آلمان گفته‌است «همرا با مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا [فدریکا موگرینی]، تصمیم گرفتیم از وزیر خارجه ایران دعوت کنیم» تا در مورد اعتراضات اخیر در ایران گفت‌وگویی صورت گیرد.

آقای گابریل به «هفته آینده» به‌عنوان «زمان احتمالی» انجام این کار اشاره کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.

وزیر خارجه آلمان در بخشی دیگر از سخنان خود افزوده «ما خیلی سریع بر این مسئله تاکید کردیم که از آزادی انجام اعتراضات پشتیبانی می‌کنیم و معتقد هستیم که دولت نیز باید از این حق، حمایت کند».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید زیگمار گابریل اما ادامه داده است که برلین قصد دنباله‌روی از سخنان مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری ایالات متحده را ندارد. دونالد ترامپ و دولت او طی روزهای گذشته در موارد مختلفی از شهروندان و معترضان در ایران حمایت کردند. آقای ترامپ ۱۳ دی ماه در توئیتی گفته بود «احترام فراوان برای مردم ایران که در تلاش برای بازپس گرفتن [کشور از دست] حکومت فاسدشان هستند. شاهد حمایت بزرگ ایالات متحده در زمان مناسب خواهید بود!»

گابریل می‌گوید آلمان و فرانسه «در مورد اقدامات برای استفاده ابزاری از کشمکش‌های داخلی ایران هشدار داده‌اند».

در ۱۵ دی ماه جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به درخواست ایالات متحده و در پیوند با اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران برگزار شد. در این جلسه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به ستایش از معترضان در ایران پرداخت و گفت آن‌ها به کمک جهان نیاز دارند. خانم هیلی گفته بود که ناآرامی‌ها در ایران نه فقط بر حقوق بشر، بلکه بر صلح و امنیت جهانی هم تاثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر اما فرانسه، از متحدان آمریکا و کشور دیگری که صاحب حق وتو در شورای امنیت است، اعلام کرد رخدادهای ایران را نمی‌شود «خطری برای صلح و امنیت جهانی» دانست. فرانسوا دولاتره، سفیر فرانسه گفته‌است «هرقدر هم وقایع اخیر ایران نگران‌کننده باشد، در حدی نیست که آن را خطری برای امنیت و صلح جهانی تعریف کنیم».

جلسه شورای امنیت با اعتراض شدید جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌است. مقام‌های ارشد ایران، از جمله رهبر این کشور، برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا را به نقش‌داشتن در اعتراضات اخیر متهم کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی از جمله سفیر آمریکا در سازمان ملل، رئیس سی‌آی‌ای و مقام‌های ارشد دولت، این اتهام‌ها را رد کرده‌اند و می‌گویند اعتراضات ناشی از نارضایتی شهروندان از شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر ایران است.

اعتراضان اخیر ایران از هفتم دی ماه آغاز شد و در مدت کوتاهی به شهرهای مختلف ایران سرایت کرد. اعتراضات اولیه به شرایط اقتصادی خیلی زود روند سیاسی به خود گرفت و طی آن‌ها شعارهایی علیه رهبر و نهادهای جمهوری اسلامی، یا در حمایت از پادشاهان پهلوی مطرح شد. بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۲۱ نفر در جریان این اعتراضات کشته و صدها نفر، از جمله شمار نامشخصی از دانش‌آموزان، بازداشت شده‌اند. این اعتراضات طی یک دهه گذشته بی‌سابقه برآورد می‌شود.

در هفته گذشته وزیر خارجه آلمان از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد. اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده بود از نزدیک رخدادها را دنبال می‌کند و انتظار دارد که حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان در ایران محترم شمرده شود.

برپایه آف‌پ، زد د اف، رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG