لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

رایزنی وزارت آموزش و پرورش با مقام‌های قضایی و امنیتی در مورد دانش‌آموزان بازداشتی


وزیر آموزش و پرورش ایران در کنار فرمانده نیروی انتظامی در همایشی در مهر ماه ۹۶
وزیر آموزش و پرورش ایران در کنار فرمانده نیروی انتظامی در همایشی در مهر ماه ۹۶

وزیر آموزش و پرورش ایران بدون اشاره مستقیم به بازداشت شماری از دانش‌آموزان در اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر خبر داده است که رایزنی‌ها با وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی برای «حل مشکلات این دانش‌آموزان» ادامه دارد.

در گزارش‌های مشابهی که روز یکشنبه ۱۷ دی، دو خبرگزاری ایسنا و ایلنا از سخنان محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی، منتشر کرده‌اند آقای بطحایی تأکید کرده است که «تا مشخص شدن وضعیت و تعیین تکلیف تک تک دانش‌آموزان» موضوع پیگیری خواهد شد.

او همچنین گفته است که «هیچ یک از دانش‌آموزانی که با مشکل مواجه شده‌اند، تا تعیین تکلیف نهایی در زندان نگهداری نخواهند شد».

آقای بطحایی اشاره نکرده است که این دانش‌آموزان کجا نگهداری می‌شوند.

مشخص نیست که در اعتراض‌های اخیر چه تعداد از دانش‌آموزان بازداشت شده‌اند، اما اظهاراتی که اخیراً از قول معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور منتشر شده، مدعی است بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در جریان اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، جوان و نوجوان هستند.

تنها در یک مورد نماینده ایذه در مجلس اذعان کرده بود افرادی که در اعتراض‌های اخیر در این منطقه بازداشت شده‌اند «غالباً جوان و نوجوان بین ۱۶ تا ۲۴ سال هستند.»

روزنامه شرق در روزهای اخیر گفت‌وگویی با فاطمه سعیدی، نماینده تهران منتشر کرد که در آن این نماینده عضو فراکسیون امید خبر داده بود با همکاری وزیر آموزش و پرورش دست به کار تهیه فهرستی از دانش‌آموزان بازداشت شده در روزهای اخیر است تا پیگیر وضعیت آنها شود.

این نماینده مجلس روز شنبه نیز به روزنامه شرق گفت که «تا عصر دیروز [جمعه]، مدام از وزیر آموزش‌وپرورش پیگیر وضعیت بازداشتی‌ها بودم. بنا بر آخرین پیگیری‌ها و گزارش‌ها، بیشتر دانش‌آموزان بازداشت‌شده، آزاد شده‌اند».

او اضافه کرده که «پیگیری ما ادامه دارد و اگر هنوز مواردی از بازداشت گزارش شود، وظیفه ما روشنگری در این زمینه خواهد بود».

روزنامه شرق در این گزارش می‌نویسد که آمار دانش‌آموزان بازداشت‌شده «حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر» بوده که «گويا بیشتر آنها» تا جمعه شب آزاد شده‌اند.

در این میان ایسنا روز یکشنبه اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس را بازتاب داد که گفته است این کمیسیون برای بر طرف شدن مشکل دانش‌آموزان بازداشت شده پیگیری‌هایی را با مسئولان امنیتی انجام داده است.

حمایت میرزاده همچنین به خبرگزاری ایسنا گفته است که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش مجلس نیز «نمایندگان اخبار و اطلاعاتی از حوزه‌های انتخابیه به ویژه در رابطه با حوادث و اعتراضات اخیر، و وضعیت دانش‌آموزان بازداشتی ارائه کرده‌اند».

همین نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، اذعان کرده که «آمار دقیقی از تعداد دانش‌آموزان بازداشت شده در دست کمیسیون آموزش و تحقیقات نیست».

مقام‌های انتظامی و قضایی در ایران آماری رسمی از شمار کل بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر در ایران ارائه نکرده‌اند اما بررسی‌های رادیو فردا، مستند به آماری که تا کنون مقام‌های محلی ارائه کرده‌اند، حاکی است که تنها در ۱۰ استان کشور دست کم ۱۸۰۰ تن در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند.

اعتراض‌های سراسری روزهای اخیر در ایران به لحاظ گستره اعتراض‌ها در میان حوادث چند دهه اخیر کم‌نظیر بود و گرچه مقام‌های رسمی مدعی حضور چند ده هزار شهروند معترض در این اعتراض‌های هستند، اطلاعات دریافتی از طریق شهروندان روزنامه‌نگار نشان می‌دهد که از روز پنجشنبه هفتم دی ماه، نزدیک به یکصد شهر ایران صحنه تجمعات اعتراض بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، خانه ملت، و رادیو فردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG