لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

دیوان عالی درخواست معاون احمدی‌نژاد برای بررسی مجدد پرونده را رد کرد


وکیل حمید بقایی می‌گوید: دادیار دیوان عالی کشور گفته که در مورد ماجرای «ارزهای سپاه و دانشگاه ایرانیان» هیچ تخلف و جرمی واقع نشده است
وکیل حمید بقایی می‌گوید: دادیار دیوان عالی کشور گفته که در مورد ماجرای «ارزهای سپاه و دانشگاه ایرانیان» هیچ تخلف و جرمی واقع نشده است

وکیل مدافع حمید بقایی، معاون محمود احمدی‌نژاد، با اشاره به رد درخواست موکلش برای بررسی دوباره پرونده او در دیوان عالی ایران گفت که «دوباره و با استناد به دلایل جدید، درخواست اعاده دادرسی می‌کند».

مهران عبدالله‌پور روز یکشنبه، ۲۴ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: «با تقاضای اعاده دادرسی موکلم به رغم این که رسیدگی به آن بسیار هم طولانی بود، مخالفت شد و این در حالی است که دادیار دیوان عالی کشور حداقل در دو مورد موکل من را مجرم ندانسته بود».

این وکیل دادگستری اشاره کرد که دادیار دیوان عالی کشور گفته که در پرونده «ارزهای سپاه و دانشگاه ایرانیان» هیچ تخلف و جرمی «واقع نشده» است.

با این همه، به گفته آقای عبدالله‌پور، در دادگاه با این استناد که دیوان عالی کشور به پرونده ها «ورود شکلی نمی کند»، تقاضای اعاده دادرسی موکلش رد شد.

«درخواست پرداخت پاداش جمعاً ۳۰۰ میلیون تومان به ۱۶ نفر از اعضای دولت»، «کمک به دانشگاه بین‌المللی ایرانیان»، «کمک به سازمان خانه ایرانیان»، «کمک به روزنامه دولتی ایران» و «اتهام تبانی در عقد قرارداد و معاملات پنج شرکت» از جمله اتهامات حمید بقایی است.

بر اساس اعلام دادستانی تهران، آقای بقایی به «اختلاس» سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی متهم شده که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به او تحویل شده است.

وی این اتهامات را رد کرده است.

به نوشته ایرنا، وکیل حمید بقایی اضافه کرد که به دلیل بی توجهی به دلایل او در رای دادگاه، «برای اثبات بی گناهی موکل، دوباره درخواست اعاده دادرسی می‌دهیم و از همه راه‌های حقوقی و قضایی برای اثبات بی‌گناهی استفاده می‌کنیم».

درخواست اعاده دادرسی حمید بقایی در شعبه ۴۰ دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفته و این شعبه پس از مطالعه پرونده، درخواست اعاده دادرسی را نپذیرفت.

حمید بقایی که به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است، روز ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۶ برای گذراندن دوره محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد و به گفته خودش دست به اعتصاب غذا زد.

او پس از یک هفته مرخصی، روز ۱۹ خرداد به زندان اوین بازگشت و بنا بر اعلام کانال تلگرامی «دولت بهار»، نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، اعتصاب غذای خود را از سر گرفت.

حمید بقایی پیش از بازگشت به زندان اوین با انتشار عکس‌هایی عریان از نیم‌تنه خود اظهارنظرهای مقام‌های قضایی در مورد خوب بودن وضعیت جسمی‌اش را به چالش گرفت. این عکس‌ها در کانال تلگرامی «دولت بهار» منتشر شد و نشان‌‌دهنده کاهش وزن شدید او بود.

به نوشته ایرنا، حمید بقایی تنها راه پایان دادن به اعتصاب غذای خود را «رسیدگی عادلانه به پرونده و موافقت مقامات قضایی با اعاده دادرسی و برگزاری دادگاه علنی» عنوان ‌کرده بود.

این خبرگزاری اشاره کرد که حمید بقایی روز ۱۸ خرداد سال ۹۴ هم با شکایت دولت حسن روحانی به دادسرا احضار و بازداشت شده و شش ماه بعد، در روز ۲۸ دی همان سال، با صدور قرار تامین مناسب از زندان آزاد شده بود.

XS
SM
MD
LG