لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

دفتر محمود احمدی‌نژاد برای افراد مورد «ظلم و اجحاف» قوه قضاییه، فراخوان داد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، در ماه‌های اخیر بارها از قوه قضاییه انتقاد کرده است.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، در ماه‌های اخیر بارها از قوه قضاییه انتقاد کرده است.

دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار فراخوانی٬ از همه افرادی که به گفته آن، در پرونده‌های قضایی مورد «ظلم و اجحاف» قرار گرفته‌اند٬ خواست پرونده و اسناد خود را برای این دفتر ارسال کنند.

وب‌سایت دولت‌ بهار٬ نزدیک به رئیس دولت‌های نهم و دهم ایران٬ این فراخوان را منتشر کرده است.

در این فراخوان آمده است: افرادی که در پرونده‌های قضایی مورد «ظلم و اجحاف» قرار گرفته‌اند٬ «محتوای پرونده به همراه اسناد خود را جهت انعکاس ارسال نمایند».

در این فراخوان، یک ای‌میل و آدرس تلگرامی برای ارسال پرونده‌ها منتشر شده است.

دولت بهار نوشته که ارسال‌کنندگان باید «نام شاکی٬ نام متشاکی٬ شعبه دادگاه رسیدگی کننده٬ موضوع شکایت٬ لایحه دفاعیه٬ حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر٬ تصویر کارت ملی و نشانی» خود را حتما به آدرس‌های فوق ارسال کنند.

این فراخوان پس از آن صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد طی سخنرانی‌ها و نامه‌های سرگشاده خود٬ بارها گفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی «به طور کامل» از مسیر «عدالت» خارج و به «دیکتاتوری» تبدیل شده است.

هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهوری سابق ایران قرار است چه اقداماتی در ارتباط با این پرونده‌ها انجام دهد.

وی که در دوران ریاست‌جمهوری هشت ساله خود به ویژه پس از سرکوب‌ها و بازداشت‌های گسترده سال ۸۸، از سیستم قضایی و امنیتی ایران انتقادی مطرح نکرد٬ در ماه‌های اخیر شدیدا به انتقاد از قوه قضائیه پرداخته٬ و گفته که این قوه «در خدمت خواست و منافع» مقام‌های آن قرار گرفته است.

آقای احمدی‌نژاد در این زمینه، احکام صادره علیه حمید بقایی، معاون اجرایی خود در دوران ریاست‌جمهوری، را مبنا قرار داده و دستگاه قضایی را متهم کرده که «یک مشت کاغذ» را به عنوان اتهامات اقتصادی علیه آقای بقایی «سرهم کرده است».

حمید بقایی به اتهام اختلاس و تضییع وجوه و اموال دولتی به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده است. او ۲۲ اسفندماه برای گذراندن محکومیتش بازداشت و به زندان منتقل شد. به گفته اطرافیانش، او از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری، نیز دو روز پس از آنکه حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد، بازداشت شد.

دفتر احمدی‌نژاد روز ۱۳ فروردین نیز مقام‌های قوه قضائیه را متهم کرده بود که «با زیرپا نهادن همه موازین قانونی و حتی انسانی، قصد جان» حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی را دارند.

دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم در بیانیه‌ای گفته که مقام‌های قضایی «در نتیجه اجرای یک طرح هدفمند»، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی را بازداشت کرده و آنان را «آماج رفتار غیرقانونی و کینه‌توزانه» خود قرار داده‌اند.

آقای احمدی‌نژاد وی پس از افزایش فشارها بر مدیران دوران ریاست‌جمهوری خود٬ دو نامه خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت و ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار برکناری رئیس قوه قضاییه و «برگزاری فوری و آزاد انتخابات» در کشور بدون دخالت «نهادهای انتظامی» و «مهندسی شورای نگهبان» شده بود.

فراخوان اخیر دفتر وی مبنی بر تمایل به دریافت پرونده‌های افرادی که از سوی قوه قضائیه مورد «ظلم و اجحاف» قرار گرفته‌اند٬ در ادامه تنش میان او و دستگاه قضا مطرح شده است.

مقام‌های قضایی نیز در این مدت در واکنش به انتقادهای احمدی‌نژاد بیکار ننشسته و علاوه بر بازداشت شماری از مدیران و هواداران وی٬ به درگیری لفظی با او روی آورده‌اند.

از آن جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ احمدی‌نژاد را به «لاتی که یک مدت از چشم‌ها افتاده بود و رنج می‌برد»٬ تشبیه کرده و گفته که زبان او «هرز شده است و هرچه به زبانش بیاید می‌گوید».

علاوه بر اعلام برائت بسیاری از هواداران پیشین احمدی‌نژاد از رئیس‌جمهوری سابق ایران، که مواضع او را «ساختارشکنانه» و در «خدمت دشمن» می‌خوانند٬ منتقدان نیز به صداقت رئیس دولت‌های نهم و دهم در انتقاد از دستگاه‌های حکومتی به ویژه قوه قضائیه تردید دارند.

علت این تردیدها٬ همراهی یا دست‌کم سکوت احمدی‌نژاد مقابل بازداشت‌ها و سرکوب‌های سال ۸۸ و «توهین‌های مکرر» وی به مخالفان خود است.

با استفاده از گزارش‌های دولت بهار و رادیو فردا/ ب.ب /ک.ر
XS
SM
MD
LG