لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

تذکر یک نماینده مجلس درباره سلامتی کروبی،‌ موسوی و رهنورد


پروانه سلحشوری: آقای کروبی در وضع بغرنجی به‌سر می‌برد و وضعیت سلامتی مهندس موسوی و خانم زهرا رهنورد نیز بسیار نگران‌کننده است.
پروانه سلحشوری: آقای کروبی در وضع بغرنجی به‌سر می‌برد و وضعیت سلامتی مهندس موسوی و خانم زهرا رهنورد نیز بسیار نگران‌کننده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیران اطلاعات و کشور٬ نسبت به وضعیت میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد در حصر هشدار داد و خواستار رسیدگی به شرایط زندگی و سلامتی محصورین شد.

پروانه سلحشوری روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در صحن علنی مجلس این تذکر را داد و فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

خانم سلحشوری با اشاره به گذشت بیش از شش سال و نیم از حصر موسوی٬ کروبی و رهنورد٬ درباره وضعیت جسمی آنها ابراز نگرانی کرد و گفت که «آقای کروبی این روزها در وضعیت بغرنجی به‌سر می‌برد و وضعیت سلامتی مهندس موسوی و خانم زهرا رهنورد نیز بسیار نگران‌کننده است».

این نماینده در ادامه نطق خود٬ با تاکید بر وضعیت سلامتی «بسیار خطرناک» مهدی کروبی٬ از اینکه وی مجبور شد برای برگزاری دادگاه عادلانه٬ دست به اعتصاب غذا بزند٬ اظهار تاسف کرد.

لینک مستقیم

آقای کروبی که از ناراحتی قلبی رنج می‌برد٬ روز ۲۵ مرداد و پس از انجام عمل قلب و بازگشت به محل حصر٬ با درخواست برای برگزاری دادگاه علنی و نیز خروج ماموران امنیتی از منزلش٬ دست به اعتصاب غذا زد که به گفته خانواده‌اش٬ پس از وعده خروج ماموران دست از اعتصاب غذا برداشت.

در مقابل، غلامحسین محسنی اژه‌ای در یک نشست مطبوعاتی گفت که «چه کسی گفته» وعده خروج ماموران امنیتی از منزل مهدی کروبی «عملی شده و این دروغ محض است».

با این حال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در حاشیه نخستین جلسه هیئت دولت در روز یکشنبه ۲۹ مرداد، درباره خارج شدن مأموران از منزل مهدی کروبی گفت: «حتما این کار انجام شده است و آنچه قابل گفتن باشد توسط مسئولان امنیتی اعلام می‌شود».

پروانه سلحشوری در سخنانش همچنین گفت: به دلیل «مسن» بودن محصوران و «درگیر بودن به انواع بیماری به‌اضافه منع ارتباطات»٬ حال آنها روز به روز «بدتر» می‌شود و ممکن است هر لحظه «اتفاق ناگواری برایشان پیش بیاید».

وی همچنین هشدار داد که ادامه حصر این سه نفر٬ «هزینه سنگینی برای نظام خواهد داشت.»

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز روز یکشنبه از رهبر جمهوری اسلامی خواست «دستور مسئله رفع حصر»‌ رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را صادر کند.

«خاتمی مدیا»،‌ کانال رسمی اطلاع رسانی محمد خاتمی در شبکه‌های اجتماعی،‌ با اعلام این موضوع به نقل از وی نوشت: «به نمایندگی از آزادگان از مقام معظم رهبری تقاضا می‌کنم که دستور حل مسئله رفع حصر را صادر کنند».

وب‌سایت کلمه٬ نزدیک به میرحسین موسوی، نیز نوشت که محمد خاتمی «در پی درخواست آزادگان و ایثارگران برای رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم زهرا رهنورد»‌ این تقاضا را مطرح کرد.

رئیس‌جمهوری پیشین ایران همچنین گفت: «دستگاه‌هایی که مسئول هستند، نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مسئله حصر را حل کنند و عنایت ایشان (خامنه ای) است که این مسئله حل خواهد شد».

میرحسین موسوی و مهدی کروبی همراه با زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی هستند و تاکنون درخواست‌ها برای رفع حصر آنها نتیجه‌ای نداشته است.

رفع حصر از اصلی‌ترین خواسته‌های هواداران حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌ جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود و در هر دو انتخابات، آقای روحانی وعده‌هایی به تصریح یا تلویحا در مورد رفع حصر داد.

گرچه در طول چهار سال فعالیت دولت نخست آقای روحانی، نه تنها برای تحقق این وعده اقدام علنی صورت نگرفت، بلکه بر محدودیت‌های چهره‌ای چون محمود خاتمی نیز افزوده شد.

مقام‌های قضایی که مدعی هستند حصر رهبران معترضان با تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته، تاکنون چند بار تصریح کرده‌اند که در صورت برچیده شدن حصر، محاکمه رهبران اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۸۸ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز روز دوشنبه ۳۰ مرداد، با اشاره به سخنان سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت مهدی کروبی خواستار ارائه دلیل مخالفت با درخواست محاکمه علنی محصورین شد.

آقای مطهری همچنین در نامه خود نوشت که «هیچ گاه شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند جای قوه قضائیه را بگیرد و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات متهم برای او مجازات حصر خانگی تا زمان مرگ تعیین کند».

وی با استناد به اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشت:‌ «چرا با درخواست دادگاه علنی یکی از محصورین مخالفت می‌کنید؟...آیا این امر شائبه هراس از روشن شدن حقایق را ایجاد نمی‌کند؟»

XS
SM
MD
LG