لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

سندیکای کارگران شرکت واحد عوامل وزارت کار را به ضرب و شتم تجمع‌کنندگان متهم کرد


سندیکای کارگران شرکت واحد، کسانی را که «عوامل وزرات کار» نامید به دست داشتن در «ضرب و شتم کارگران و دانشجویان»‌ متهم کرد.
سندیکای کارگران شرکت واحد، کسانی را که «عوامل وزرات کار» نامید به دست داشتن در «ضرب و شتم کارگران و دانشجویان»‌ متهم کرد.

در شرایطی که معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی می‌گوید بازداشت ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، و بیش از ۵۰ تن، خارج از محدوده این وزارتخانه انجام شد، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، کسانی که «عوامل وزرات کار» نامید را متهم کرد که با همراهی پلیس ضدشورش «اقدام به ضرب وشتم کارگران و دانشجویان کردند».

بر اساس گزارش این سندیکا و سایر تشکل‌های کارگری، خانم رضایی که برای رسیدگی به وضعیت همسرش به وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده بود، همراه با بیش از ۵۰ تن دیگر به دست ماموران امنیتی و پلیس ضد شورش بازداشت شدند. بازداشت‌شدگان پس از چند ساعت از زندان اوین آزاد شدند.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفت که به این گروه گفته شده است نباید در هیچ تجمعی شرکت کنند.

این در شرایطی است که بر اساس ماده ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت که «هیچ کس داخل محوطه وزارت کار بازداشت نشده‌ است».

وی در عین حال، با اعلام اینکه در جریان بازداشت ربابه رضایی نیست،‌ افزود: «به طور غیرمستقیم شنیده بودم که قرار است امروز همسر رضا شهابی به وزارت کار بیاید؛ منتهی در جریان تجمع نبوده‌ام. هیچ کس هم به من اطلاع نداده بود که همسر شهابی قرار است با شخص بنده دیدار کند».

معاون وزیر کار در عین حال، ‌شرط دیدار و مذاکره با همسر رضا شهابی را آمدن او «به صورت شخصی و در فضایی آرام و بدون تنش»‌ دانست و گفت: «نباید در فضای مجازی جنجال‌آفرینی شود تا به تنش و فضای امنیتی بینجامد».

پیشتر ربابه رضایی در بیانیه‌ای که در فضای مجازی انتشار یافت و از حمایت شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برخوردار شد،‌ اعلام کرده بود که برای پیگیری وضعیت همسرش روز سه‌شنبه، پنجم دی، به وزارت کار خواهد رفت.

رضا شهابی، عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در روزهای گذشته دو بار سکته خفیف مغزی کرده و به گفته خانواده و نیز این سندیکا،‌ پزشک متخصص بیمارستان امام خمینی تهران گفته است که بدن او تحمل زندان را ندارد.

با این همه، به گفته ربابه رضایی و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،‌ مسئولان زندان رجایی‌شهر و قوه قضائیه اقدامی در این مورد انجام نداده‌اند.

«برخورد خشونت آمیز عوامل امنیتی و عوامل وزارت کار با تجمع کنندگان»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای در عصر روز سه‌شنبه و پس از آزادی تمامی بازداشت شدگان نوشت:‌ «قبل از ورود خانم شهابی به محل وزرات کار، عوامل امنیتی و عوامل وزارت کار با همراهی پلیس ضدشورش با شدت تمام اقدام به ضرب وشتم کارگران و دانشجویان کردند که حسن سعیدی، از اعضای این سندیکا، به علت ضربات وارده از سوی مامورین وزارت کار به اورژانس شریعتی برده شد».

این تشکل کارگری با اعلام این موضوع در کانال تلگرامی خود با اشاره به بازداشت ۵۱ تن از متعرضین، از اینکه «مسئولین وزارت کار نه تنها پذیرای مراجعین نشده‌اند بلکه با باتوم و ضربات مشت‌ولگد به کمک پلیس ضدشورش آمدند و با خشونتی وحشیانه، رانندگان و دانشجویان را مورد ضرب وشتم قراردادند»‌ ابراز تاسف کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با درخواست برای رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمانی رضا شهابی اعلام کرد که «هرگونه سهل‌انگاری و بی‌توجهی درخصوص اوضاع جسمانی»‌ او را «متوجه مسئولین زندان و قوه قضائیه می‌داند».

درخواست ۱۱ سندیکای کارگری چهار کشور اروپایی برای آزادی رضا شهابی

۱۱ سندیکای کارگری از کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و سوئد در بیانیه مشترکی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی شدند.

به گزارش گروه همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران در فرانسه، این سندیکاهای کارگری با اعلام اینکه «مدت مدیدی است که وضعیت ‏رضا شهابی را با دقت دنبال می‌کنند»‌ افزودند: «فعالیت‌های رضا شهابی ‏برای احقاق حقوق کارگران در ایران کاملا در چارچوب معاهدات به رسمیت شناخته در سطح جهانی و سازمان بین‌المللی کار بوده است».

این ۱۱ سندیکای کارگری در فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و سوئد با اعلام اینکه «رضا شهابی در گذشته بارها به خاطر فعالیت‌هایش دستگیر شده و نزدیک به شش سال در زندان به‌سر برده است»‌ نوشتند که باز هم به طور «خودسرانه» بر مدت محکومیت او افزوده شده است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه رضا شهابی از بیماری‌های بسیاری رنج می‌برد که به گفته امضاءکنندگان، «معلول شکنجه در زندان و فقدان مداوا و معالجه در سال‌های طولانی حبس هستند»‌ آمده است: «او در اعتراض، به اعتصاب غذا متوسل شد و تنها پس از آنکه مدیر زندان قول تجدید نظر تمام محکومیت‌های اخیرش را داد، به اعتصاب غذای خود پایان داد. اما تا به امروز به هیچ‌یک از اعتراض‌های او ترتیب اثر داده نشده است».
۱۱ سندیکای کارگری اروپایی در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به سکته‌های مغزی رضا شهابی در زندان نوشتند که «جان او در خطر است»‌ و با اعتراض به زندانی بودن این فعال کارگری، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شدند تا امکان یابد از معالجه و مراقبت درمانی مناسب و شایسته برخوردار شود.

این سندیکاها در پایان بیانیه خود اشاره کردند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو سازمان بین‌المللی کار، ملزم به رعایت تعهدات خود در قبال معاهدات بنیادی آن سازمان، از آن جمله آزادی تشکل و مذاکرات جمعی است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایلنا، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و منابع خبری. ب.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG