لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

صادق لاریجانی، سخنان احمدی نژاد علیه قوه قضائیه را «بالاترین خیانت»‌ خواند


رئیس قوه قضائیه، رئیس‌جمهوری سابق ایران را متهم کرد که «علیه نظام شمشیر کشیده» و در مدت چند دقیقه «۵۰ دروغ» گفته است.
رئیس قوه قضائیه، رئیس‌جمهوری سابق ایران را متهم کرد که «علیه نظام شمشیر کشیده» و در مدت چند دقیقه «۵۰ دروغ» گفته است.

رئیس قوه قضائیه ایران سخنان محمود احمدی نژاد علیه این نهاد را «بالاترین خیانت» خواند و رئیس‌جمهوری سابق ایران را متهم کرد که «علیه نظام شمشیر کشیده» و در مدت چند دقیقه «۵۰ دروغ» گفته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله صادق لاریجانی روز یکشنبه ۱۲ آذر، در یک سخنرانی گفت که «متاسفانه علاوه بر دشمنان بیرونی، عده‌ای در درون کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و دروغ های عجیب و غریبی مطرح می‌کنند» و «از پشت به کشور خنجر می‌زنند».

صادق لاریجانی اضافه کرد: «آقایی که خود زمانی در کشور مسئول بود، ظرف چند دقیقه ۵۰ دروغ علیه قوه قضاییه گفته است».

وی تاکید کرد که «عده ای خود را منجی می‌دانند و می‌خواهند برای خود کاسبی بسازند».

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که «این افراد متوجه نمی‌شوند که این اقدامات خیانت به جمهوری اسلامی و آرمان انقلاب است».

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، او همچنین گفت: «عده ای برای دفاع از همراهان‌شان بال بال می‌زنند و نظام را زیر سئوال می‌برند و برای تخریب رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضا را تخریب می‌کنند».

محمود احمدی‌نژاد روز دوم آذر در یک گفت‌وگوی ویدئویی، قوه قضائیه را به «نقض قانون اساسی» متهم کرده و گفته بود که «اگر قرار بود دیکتاتوری قوه قضائیه داشته باشیم انقلاب نمی‌کردیم».

وی مدعی شده بود که در شورای عالی امنیت ملی در مورد ستار بهشتی «من تقریباً با رئیس قوه قضائیه دعوا کردم، فریاد زدم سرشان! گفتم جنایت کردید شما».

آقای احمدی‌نژاد همچنین از تشکیل پرونده جدید برای حمید بقایی و دیگر نزدیکانش به دلیل انتقاد از مقامات قوه قضائیه انتقاد کرده بود.

در روزهای گذشته، آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش عبارت‌هایی چون «ظالم»، «دیکتاتور» و «منحرف» را دربارهٔ مقامات قوه قضائیه به کار برده‌اند.

محمود احمدی نژاد و حمید بقایی همچنین به صورت تلویحی به موضوع «جاسوسی» زهرا لاریجانی، دختر رئیس قوه قضائیه و پرونده‌های «زمین خواری» و فساد مالی محمد جواد لاریجانی و فاضل لاریجانی، دو برادر روسای قوه قضائیه و قوه مقننه، اشاره کرده اند.

مقامات قوه قضائیه پیش از این، گزارش‌ها درباره «جاسوسی» دختر رئیس قوه قضائیه را تکذیب کرده‌اند. درباره «زمین خواری» محمد جواد لاریجانی و فساد مالی فاضل لاریجانی، نیز در سال‌های گذشته پرونده‌هایی تشکیل شده اما درباره نتیجه آن گزارشی منتشر نشده است.

در در این میان، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز پنجم آذر، در واکنش به انتقادهایی که به قوه قضائیه وارد شده است، دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به‌ویژه چهار سال دوم دولت او را «کلکسیونی از قانون‌گریزی» خواند و آقای احمدی‌نژاد را به «دروغگویی» متهم کرد.

دو روز بعد نیز غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، را حاوی «ده‌ها دروغ، توهین و گنده‌گویی» خواند و با ذکر یک داستان، رئیس‌جمهوری سابق ایران را به «یک لات» تشبیه کرد که «یک مدت از چشم‌ها افتاده بود» و برای جلب توجه به دیگران «فحش» می‌دهد.

انتقادهای شدید آقای احمدی‌نژاد و نزدیکان او از قوه قضائیه، پس از تشکیل دادگاه برای حمید بقایی و احضار اسفندیار رحیم مشایی آغاز شده است.

درحالیکه جلسات دادگاه آقای بقایی به صورت غیر علنی برگزار شده، وی با انتشار فیلم‌هایی، اتهامات علیه خود را مطرح و را رد کرده است.

حمید بقایی و حبیب الله خراسانی، ذیحساب نهاد ریاست جمهوری، از قاضی پرونده خود به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرده اند.

این دو مدیر محمود احمدی نژاد به همراه علی‌اکبر جوانفکر،‌ مشاور رئیس‌جمهوری سابق ایران، از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته‌اند که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را «مأمور» رسیدگی به پرونده آنان کند.

در حالی‌که چهره‌های اصولگرا از قوه قضائیه در مقابل آقای احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اند، شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز می‌گویند، چرا وی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش در مقابل اقدامات قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۸۸ سکوت کرده بود.

XS
SM
MD
LG