لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

دومین روز تحصن اعتراضی معلمان در برخی از استان‌های ایران


دومین روز تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران
دومین روز تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران

دومین روز تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران در روز دوشنبه برگزار شد.

تحصن اعتراضی معلمان در دفاتر مدارس، در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام می‌شود.

این شورا خواستار تحصن سه‌روزه از سوی معلمان بین روزهای یکشنبه و سه‌شنبه شده است.

دومین روز تحصن معلمان در شرایطی انجام شد که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که مشارکت معلمان در این دور از اعتراض‌های صنفی «بیشتر از تحصن آبان ماه» بوده است.

تاکنون سه دور تحصن در دفاتر مدارس در ایران برگزار شده است که دو دور آن در مهر و آبان ماه انجام شدند و پس از آن هم گزارش‌هایی در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با شماری از معلمان در چند شهر منتشر شدند. با این همه، مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در این مورد واکنشی نشان ندادند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی از نخستین روز تحصن نوشت که اخبار حاکی از «شکل گرفتن تحصن در تمام استان‌های ایران» است.

این شورا در این ارتباط از تحصن در «بیش از ۱۰۰ شهر و ده‌ها روستا» خبر داد و افزود که معلمان در «بیش از یک هزار واحد آموزشی» تحصن کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تحصن معلمان در سقز، کرمانشاه، یزد، کرج، همدان، اصفهان، خمینی‌شهر، شیراز، مریوان، قزوین، تاکستان و سنندج را «باشکوه» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، تحصن در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل «بهتر از دور دوم تحصن در آبان ماه» نامیده شده اما اشاره شده است که روز نخست تحصن در «تهران و گیلان باشکوه نبوده است».

شورای‌ هماهنگی‌ تشکل‌های‌ صنفی‌ فرهنگیان‌ ایران با اشاره به اینکه در نخستین روز تحصن، یعنی روز یکشنبه، رویکرد نیروهای امنیتی و انتظامی «متفاوت از گذشته» بود، از آنچه «تغییر رویه مثبت و مدبرانه» این نیروها نامید،‌ قدردانی کرد.

خواسته‌های معلمان در سومین دور تحصن

به گفته شورای‌ هماهنگی‌ تشکل‌های‌ صنفی‌ فرهنگیان‌ ایران، «آزادی فعالان صنفی فرهنگی و رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، از جمله خواسته‌های صنفی معلمان هستند.

در سالیان اخیر، ‌برخوردهای امنیتی و قضایی بسیاری با فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان در ایران انجام شده است. در این ارتباط،‌ شماری از فعالان بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند. از جمله می‌توان به اسماعیل عبدی،‌ محمود بهشتی لنگرودی،‌ محمد حبیبی، عبدالرضا قنبری و روح الله مردانی اشاره کرد. البته آقای حبیبی به تحمل ضربات شلاق هم محکوم شده است.

برخوردها با فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به همراه داشته است.

شورای‌ هماهنگی‌ تشکل‌های‌ صنفی‌ فرهنگیان‌ ایران در بیانیه ششم اسفند خود به خواسته‌های دیگری اشاره کرده بود. مانند «اختصاص سهم کافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش، رفع مشکلات مدارس و ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان».

«پرداخت معوقات همه فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر از حد خط فقر، برقراری بیمه کارآ برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته و توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی» از دیگر خواسته‌های مطرح شده از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هستند.

اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند».

در این حال، تحصن معلمان در برخی از استان‌های ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های رسمی ایران نداشته است و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم در این ارتباط واکنشی نشان نداده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی متعلق به تشکل‌های صنفی معلمان و منابع خبری/ ر.ب / پ.پ

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG