لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق شد


برهم صالح،‌
برهم صالح،‌

تلویزیون دولتی عراق روز سه‌شنبه ۱۰ مهر اعلام کرد که پارلمان این کشور برهم صالح،‌ یک سیاستمدار با تجربه کرد را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید عراق برگزیده است تا گام دیگری به سمت تشکیل دولت جدید برداشته شود.

بر اساس این گزارش، برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی کردستان با کسب ۲۲۰ رای از مجموع ۲۷۳ رای نمایندگان مجلس عراق به مقام ریاست‌جمهوری عراق رسید.

آقای صالح برای دستیابی به این مقام با ۱۹ نامزد دیگر رقابت می‌کرد از جمله نماینده حزب رقیب وی، حزب دمکرات کردستان عراق. این دو حزب برای چندین دهه است که بر عرصه سیاست در کردستان عراق تسلط دارند.

طبق یک قرارداد غیررسمی که به سال ۲۰۰۳ و زمان تهاجم آمریکا به عراق باز می‌گردد، رئیس‌جمهوری عراق از میان کردها انتخاب می‌شود، اگرچه منصب رئیس جمهوری در عراق بیشتر تشریفاتی است. همچنین پست نخست وزیری در اختیار یک شخصیت شیعه مذهب باید باشد و ریاست مجلس عراق نیز به یک سنی مذهب سپرده می‌شود.

برهم صالح سومین رئیس جمهوری است که پس از سقوط صدام حسین در عراق، انتخاب می شود.

حمید الموسوی، یک نماینده شیعه پارلمان عراق در خصوص انتخاب رئیس جمهوری این کشور گفته است، قرار بود که روز دوشنبه پارلمان رئیس جمهوری را انتخاب کند اما دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی نتوانستند بر سر یک نامزد برای ریاست جمهوری توافق کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرده است: روز سه شنبه رئیس پارلمان عراق تصمیم گرفت تا رای گیری بین ۲۰ نامزد ریاست جمهوری عراق برگزار شود.

برهم صالح متولد سال ۱۹۶۰ است و در سال ۱۹۷۶ به اتحادیه میهنی کردستان پیوست.

آقای صالح از زمان سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ تا کنون مسئولیت های مختلفی در دولت عراق به عهده داشته است. وی سمت هایی چون معاونت نخست وزیر و وزارت برنامه را به عهده داشت.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران روز سه شنبه از انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق استقبال کرد.

رئیس جمهور جدید عراق ۱۵ روز فرصت دارد که به نامزد احزاب و گروه‌های اکثریت پارلمان این کشور ماموریت تشکیل دولت جدید را بدهد. نخست وزیر برگزیده نیز ظرف ۳۰ روز باید کابینه خود را به پارلمان معرفی کند.

مجلس عراق مجموعا ۳۲۹ کرسی دارد و در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه سال جاری هیچ یک از ائتلاف‌ها موفق به کسب اکثریت در آن نشده‌اند و به‌همین دلیل نیز برای تشکیل دولت باید بین احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به مجلس، ائتلاف‌های بزرگ‌تری صورت گیرد.

ائتلاف «سائرون»، هواداران مقتدا صدر و چند حزب دیگر از جمله حزب کمونیست عراق ۵۴ کرسی، ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری و وابسته به شبه‌نظامیان شیعی ۴۷ کرسی، ائتلاف «نصر» به رهبری نخست‌وزیر حیدر عبادی ۴۲ کرسی، ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی ۲۵ کرسی، به دست آورده‌اند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG