لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

انتقال شش دانش‌آموز «کتک‌خورده» به بیمارستان؛ احضار معلم «برای جواب قانع‌کننده»


سخنگوی آموزش و پرورش اصفهان می‌گوید درگیری «بیشتر لفظی بوده است». عکس از جمشید فرجوند.
سخنگوی آموزش و پرورش اصفهان می‌گوید درگیری «بیشتر لفظی بوده است». عکس از جمشید فرجوند.

براساس گزارش تعدادی از خبرگزاری‌های ایران، یک معلم در یکی از مدارس مقطع متوسطه دوم در اصفهان، هشت دانش‌آموز را «ضرب و شتم» کرده و شش نفر از آنان به دلیل مجروح شدن «ساق پا و صورتشان» به بیمارستان منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا مهدی، سخنگوی آموزش و پرورش اصفهان، گفت که صبح روز دوشنبه، ۳۰ بهمن، در دبیرستان جمال در ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان، دانش‌آموزان در کلاسی «سر و صدا می‌کردند که مشاور مدرسه وارد کلاس شده و تذکر می‌دهد».

به گفته آقای مهدی، پس از این تذکر بین این معلم و دانش‌آموزان درگیری لفظی و سپس «زد و خورد رخ می‌دهد که طی آن چند دانش‌آموز از ناحیه ساق پا و صورت آسیب می‌بینند».

وی گفت که شش نفر از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند که چهار نفر از آن‌ها مرخص شده‌اند و قرار است دو نفر دیگر نیز مرخص شوند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا مهدی در مورد این خبر گفت: «امروز معلم مدرسه به کلاس می‌رود و با دانش‌آموزان درگیر می‌شود و ضرب و شتم رخ داده‌است اما به بزرگی که در فضای مجازی به آن پرداخته شده نیست و بیشتر درگیری لفظی بوده‌است.»

وی افزود که این معلم به اداره آموزش و پرورش احضار شده و «درصورتی‌که نتواند جواب قانع‌کننده داشته باشد» با او برخورد و پرونده‌اش به هیئت تخلفات آموزش و پرورش ارجاع داده می‌شود.

از آغاز فصل پائیز و بازگشایی مدارس گزارش‌هایی دربارهٔ تنبیه بدنی دانش‌آموزان منتشر شده‌است.

از جمله هفته پیش خبرگزاری ایرنا به نقل از عموی یک دانش‌آموز به نام مهدی زیادپور خبر داده بود که وی «توسط یکی از دبیران ادبیات دبیرستان طالقانی مشگین‌شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در این حین سرش نیز به زمین برخورد کرده» و در کما بسر می‌برد.

با این حال مدیر مدرسه طالقانی مشگین‌شهر گزارش‌ها دربارهٔ کتک خوردن این دانش‌آموز در مدرسه را تکذیب کرده بود.

پیش از آن نیز خبرگزاری فارس، روز ۲۳ بهمن خبر داده بود که در مدرسه «سفیدکمر» در شهر ایجرود در استان زنجان، پس از دعوای دو دانش‌آموز و افتادن یکی از آنان، مدیر مدرسه که پدر یکی از این دو دانش‌آموز بوده، دانش آموز دیگر را «کتک می‌زند» و «این دانش‌آموز از ناحیه صورت و به ویژه چشم آسیب می‌بیند».

یک هفته پیش از آن نیز خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که معلم هنر مدرسه «شهید خوشبخت» در شهر حاجی‌آباد در استان فارس، یک دانش‌آموز را «به شدت کتک زده» و «بینی و تعدادی از دندان‌های این دانش‌آموز شکسته‌است».

روز ششم دی ماه نیز مجید امیر تیموری، رئیس آموزش و پرورش جیرفت، گزارش‌ها دربارهٔ ضرب و شتم یک دانش آموز توسط مدیر مدرسه «شهید فاریابی» در این شهر را تأیید کرده بود.

براساس این گزارش‌ها «لب این دانش‌آموز پاره شده و بینی و چند دندانش شکسته‌است».

پیش از آن نیز گزارش‌هایی دربارهٔ کتک خوردن چند دانش آموز در شهرک محمدیه اسلام‌شهر در استان تهران، شهر شوش در استان خوزستان، روستای «سرسماد شمیل» در بندرعباس، بجنورد در خراسان شمالی و خرم‌آباد در استان لرستان منتشر شده بود.

سال گذشته نیز گزارش‌های متعددی دربارهٔ تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس ایران منتشر شده بود.

با این حال رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرده که تعداد شکایت‌ها از تنبیه بدنی دانش‌آموزان در سال گذشته به ۳۴۹ مورد کاهش یافته‌است.

بر اساس این گزارش، در سال ۹۴ این رقم ۶۷۵ مورد و در سال ۹۳، هزار و ۲۴۹ مورد بوده‌است.

در عین حال به گفته آقای میرشاه‌ولد، از مجموع دو هزار و ۱۳۸ شکایت مطرح شده در موضوع تنبیه‌بدنی دانش‌آموزان در طول در سه سال گذشته، هزار و ۵۲۶ مورد یعنی ۶۵ درصد «وارد» و حدود ۷۴۷ مورد «ناحق بوده و اثبات نشده‌است».

با این حال مجموع شکایت‌هایی که این مقام آموزش و پرورش به صورت جداگانه دربارهٔ تنبیه بدنی دانش‌آموزان در سه سال گذشته اعلام کرده به دو هزار و ۲۷۳ مورد می‌رسد.

XS
SM
MD
LG