لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

سفارت اسرائیل در ترکمنستان، در نزدیکی مرز ایران، گشایش یافت


دیدار وزیر خارجه اسرائیل با بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان

اسرائیل در ادامه تلاش‌های خود برای تقویت روابطش با همسایگان ایران، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین سفارت دائم خود را در ترکمنستان افتتاح کرد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در حساب توئیتر خود با انتشار عکس‌هایی، از گشایش سفارت این کشور در عشق‌آباد خبر داد و این رویداد را یک «لحظه تاریخی و هیجان‌انگیز» توصیف کرد.

اگرچه اسرائیل و ترکمنستان ۳۰ سال پیش روابط دیپلماتیک برقرار کردند اما تاکنون سفارت موقت اسرائیل در پایتخت ترکمنستان فعال بود.

ترکمستان که عمده جمعیت آن مسلمان هستند، هنوز در اسرائیل سفارتخانه ندارد.

ترکمنستان از کشورهای همسایه شمالی ایران است و سفارت اسرائیل در عشق‌آباد، تنها ۲۵ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد.

رسانه‌های اسرائیلی پیشتر نوشته‌ بودند که «این نزدیک‌ترین سفارت اسرائیل به خاک دشمن اصلی خود، یعنی ایران، خواهد بود».

به نوشته تایمز اسرائیل، استقرار سفارت اسرائیل در شهر عشق‌آباد «راه وسوسه‌انگیزی برای اسرائیل خواهد بود برای ورود به جمهوری اسلامی، در جهت تلاش برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران».

وزیر خارجه اسرائیل روز پنجشنبه پس از دیدار با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، سفر خود به این کشور را «تاریخی» خواند و گفت که روابط اسرائیل با «ابرقدرت انرژی» آسیای مرکزی از اهمیت راهبردی برخوردار است.

در حالی که ترکمنستان با ایران هزار و ۱۴۸ کیلومتر مرز مشترک دارد، او افزود: «ما در نظر داریم روابط اقتصادی را به کشاورزی، آب، فناوری و دفاع مرزی گسترش دهیم. بدون شک هر دو کشور از همکاری نزدیک‌تر سود خواهند برد».

آقای کوهن پیش از عزیمت به ترکمنستان، به جمهوری آذربایجان سفر و با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود.

او پیش از ورود به باکو، در بیانیه‌ای گفته بود: «موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان در مرز ایران، روابط ما را بسیار مهم و دارای ظرفیت‌های بالا می‌سازد».

سفر این وزیر عالی‌رتبه اسرائیلی در زمانی انجام ‌شد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دوره پرتنشی در روابط خود تجربه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG