لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

اسرائیل با تحیقات دیوان کیفری بین‌المللی بر سر اتهام «جنایت جنگی» همکاری نمی‌کند‎


دولت اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری لاهه در خصوص ارتکاب «جنایات جنگی» در سرزمین‌های فلسطینی «همکاری نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر نخست وزیری اسرائیل تنها یک روز پیش از پایان مهلت یک ماهه‌‌ای که دیوان کیفری برای اعلام تصمیم در مورد همکاری در تحقیقات به این کشور داده بود، اعلام کرد که اسرائیل «مشروعیتی برای صلاحیت این دیوان جهت انجام تحقیق علیه اسرائیل قائل نیست».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو پیش از اعلام این تصمیم، در طول هفته چند نشست مشورتی با حضور شماری از وزیران، مشاور امنیت ملی، دادستان نظامی و مقامات دیگر برگزار کرد.

به نوشته وای.نت، در این نشست‌ها ابتدا پیشنهاد شد که به دیوان لاهه پاسخ داده شود که اسرائیل خود در ارتباط با اتهامات یادشده تحقیق خواهد کرد اما حاضران به این نتیجه رسیدند که چنین پاسخی به مفهوم مشروعیت بخشیدن به صلاحیت دیوان لاهه خواهد بود.

فاتو بن‌سوده، دادستان ارشد دیوان لاهه از ماه گذشته با صدور دستور به آغاز تحقیقات به ظن ارتکاب «جنایات جنگی» در کرانه باختری، نوار غزه و شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم، خشم اسرائیل را برانگیخت.

دیوان لاهه این تصمیم را پس از حدود پنج سال ارزیابی‌ مقدماتی در مورد میزان مشروعیت و اختیارات قانونی خود در خصوص انجام چنین تحقیقاتی گرفته است.

دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه کوتاه روز پنجشنبه اعلام کرده که با ارسال نامه رسمی به دیوان لاهه، «هر گونه ادعای این دیوان در زمینه ارتکاب جنایات جنگی» از سوی اسرائیل را «قاطعانه رد خواهد کرد».

آقای نتانیاهو پیش از این، تصمیم دیوان بین المللی کیفری را «در ذات خود یهودی‌ستیزانه» توصیف کرده و تاکید داشته که اسرائیل «تحت حمله قرار گرفته است».

دیوان لاهه به سخنان این هفته نخست وزیر اسرائیل و سایر گفته‌های مشابه او در سال‌های گذشته واکنش نشان نداده و پیگیرانه پرونده‌های تحقیقات علیه اسرائیل را ادامه داده است.

حکومت خودگردان فلسطینی که از سال ۲۰۱۵ رسما به عضویت دیوان لاهه پذیرفته شده، چند پرونده علیه اسرائیل به ظن «جنایات جنگی» به این دیوان ارائه کرده است.

موضوع شکایت فلسطینیان، اشغال و گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و نیز عواقب عملیات جنگی سال ۲۰۱۴ اسرائیل در نوار غزه است، عملیاتی که بیش از دو هزار کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

فلسطینی‌ها همچنین از تصمیمات و اقدامات اسرائیل در قبال حدود ۴۰۰ هزار فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس و کشته شدن صدها نفر در تظاهرات سال ۲۰۱۸ شکایت کرده‌اند، تظاهراتی که علیه تصمیم دولت دونالد ترامپ در «به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل» انجام شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته گفت که ممکن است او و صدها تن دیگر از نظامیان و سیاستمداران اسرائیلی تحت تعقیب دیوان لاهه قرار گرفته و از جمله نتوانند به خارج سفر کنند. آقای گانتز در زمان جنگ سال ۲۰۱۴ خود رییس ستاد ارتش بود.

مقامات اسرائیل از اقدام دولت پیشین آمریکا در تحریم دادستان ارشد و قضات دیوان لاهه ستایش کرده بودند.

دولت دونالد ترامپ در واکنش به تحقیقات دیوان لاهه در باره جنایات جنگی احتمالی نظامیان آمریکا در افغانستان، و نیز در دفاع از اسرائیل، مقامات دیوان لاهه را تحریم کرد.

اما دولت دمکرات جو بایدن تحریم‌های اعمال شده علیه خانم فاتو بن‌سوده و سایر بلندپایگان دادگاه لاهه را لغو کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفت که تحریم‌های دولت ترامپ علیه مقامات دیوان لاهه «اشتباه و غیرموثر» بود.

مقامات رسمی اسرائیل در برابر لغو تحریم‌های یاد شده سکوت کردند اما رسانه‌های این کشور نوشتند که دولت اسرائیل از این امر عمیقا ناخشنود است.

با این حال، مقامات ارشد دولت بایدن از تصمیم ماه گذشته دیوان لاهه در خصوص تحقیق به ظن «ارتکاب جنایات جنگی» در ارتباط با اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان، شدیدا انتقاد کرده و جانب اسرائیل را گرفتند.

از سال ۲۰۰۲ که دیوان بین‌المللی کیفری لاهه برپا شد، اسرائیل و همچنین آمریکا عضو این نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل متحد نبوده‌اند اما وزیر خارجه کنونی آمریکا هفته پیش گفت که دولت بایدن خواهان «همکاری نزدیک» با این دادگاه است.

XS
SM
MD
LG