لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

واکنش اسرائیل به گزارش اخیر آژانس: جامعه جهانی به اقدام ایران پاسخ دهد


نفتالی بنت گفته است، اسرائیل گزارش آژانس درباره تضعیف فعالیت‌های بازرسان در ایران را بسیار جدی تلقی می‌کند.
نفتالی بنت گفته است، اسرائیل گزارش آژانس درباره تضعیف فعالیت‌های بازرسان در ایران را بسیار جدی تلقی می‌کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه جمعه، ۱۹ شهریور، گفت که کشورش تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران را «بسیار جدی» تلقی کرده و «از هر توانی که در اختیار دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته است، اسرائیل با «داشتن» بمب اتم و نپیوستن به ان پی تی «حق اظهارنظر در مورد ایران را ندارد.»

به گزارش جروزالم پست، نفتالی بنت اظهار داشت: «ایران به دروغگویی به جهان ادامه می‌دهد و برنامه تولید سلاح اتمی را ضمن نقض تعهداتش در قبال جامعه بین‌الملل، پیش می‌برد».

وی جهان را به «پاسخی قاطع‌» فرا خواند و ابراز «اطمینان» کرد که چنین رویکردی به «تغییر (موضع) رژیم تهران» منجر خواهد شد.

این اولین اظهارات علنی نفتالی بنت دو روز پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش مستقل مدیر کل این نهاد در ارتباط با ایران بود.

بر اساس گزارش پادمانی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، که در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام این نهاد قرار گرفته، «به دلیل اقدامات ایران»، بازرسی‌های ناظران آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران «بشدت ضعیف» شده است.

خبرگزاری رویترز نیز که دو گزارش محرمانه جدید آژانس را رویت کرده، نوشته است که اورانیوم غنی شده ایران با غلظت ۶۰ درصد در سه ماه به ۱۰ کیلو و نیز اورانیوم۲۰ درصدی در مقایسه با گزارش اواسط بهار، به بیش از۸۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

گزارش پادمانی رافائل گروسی و دوگزارش آژانس در روزهای آینده اساس یکی از مهم‌ترین نشست‌های شورای حکام در ارتباط با ایران قرار خواهد گرفت.

این احتمال مطرح است که آمریکا و متحدین اروپایی بر اساس این گزارش‌ها، پرونده ایران را پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

نفتالی بنت، در بیانیه جمعه شب خود نوشت که «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشداری است که اکنون، زمان اقدام است و کسی توقع ساده‌لوحانه نداشته باشد که ایران با مذاکره راه خود را تغییر دهد؛ مذاکرات آزموده شده و ثابت شده که فایده ندارد».

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، دو هفته پیش در دیدار با نفتالی بنت در کاخ سفید، گفت اگردیپلماسی در قبال ایران ناموفق شود، «اقدامات دیگر هست».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از ماه گذشته هشدار داده بود که فاصله ایران تا مواد لازم برای بمب اتمی، به تنها چند هفته کاهش یافته است.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز دوشنبه به یدیعوت آخرونوت گفت که نظر به پیشرفت برنامه اتمی ایران، ارتش اسرائیل طرح‌های حمله به ایران را سرعت داده و افزایش بودجه مورد نیاز را از دولت برای این کار نیز گرفته است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز ۱۸ شهریور با سفر به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، هشدار داد که اگر «جهان علیه ایران اقدام نکند، اسرائیل خود این کار را خواهد کرد».

آقای لاوروف در نشست خبری مشترک از نشان دادن واکنش صریح به اظهارات یائیر لاپید خودداری کرد. با این حال، معاون وزیرخارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، پس از دیدار با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که او نیز روز ۱۸ شهریور به مسکو رفته بود، گفت که روسیه به قطعنامه احتمالی در شورای حکام آژانس در مورد ایران رای منفی خواهد داد.

مقامات ایران به اظهارات پیاپی روزهای اخیر بیان شده از سوی سران اسرائیل در خصوص آمادگی کشورشان برای «حمله به ایران» واکنش نشان داده و تاکید کرده‌اند که «رژیم صهیونیستی بابت هر خطای احتمالی بهای سنگینی خواهد پرداخت».

امیر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران روز چهارشنبه گفت «رژیم صهیونیستی شاید بخواهد از ترس مرگ خودکشی کند...آنها آسیب‌پذیری‌های زیادی دارند و از گذشته شکست‌های سنگین و متعدد را تجربه کرده‌اند».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز ۱۹ شهریور در واکنش به آن‌چه که «گزافه‌گویی» وزیر خارجه اسرائیل در مسکو نامید، گفت اسرائیل «این عزیزدردانه غرب، به باج‌خواهی عادت دارد...ایران حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دارد».

ایران می‌گوید که اسرائیل با داشتن «بمب‌های غیرقانونی اتمی و خودداری از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، حق اظهارنظر در مورد ایران را ندارد» زیرا برنامه اتمی ایران «بیش از هر کشور دیگری در جهان زیر بازرسی قرار دارد و ایران عضو پیمان یادشده نیز هست».

احتمال کشیده شدن پرونده ایران به شورای امنیت در جریان تحولات نشست‌های پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند اسرائیل را یک گام دیگر به اهداف خود علیه تهران، که اعلام موضوعیت نداشتن برجام از سوی آمریکا و شاید سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام باشد، نزدیک کند.

رابرت مالی نیز گفته است که پیشرفت‌های برنامه اتمی ایران و عدم آمادگی دولت ابراهیم رئیسی برای تجدید سریع مذاکرات وین، وضعی ایجاد کرده که ممکن است بازگشت آمریکا به برجام دیگر نفعی نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG