لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

نتانیاهو و پوتین دیدار می‌کنند


از راست: پوتین و نتانیاهو
از راست: پوتین و نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل برای گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه‌ای به دیدار رئیس‌جمهوری روسیه می‌رود. دولت اسرائیل از سرسخت‌ترین مخالفان توافق اتمی با ایران و حضور تهران در سوریه است. روسیه از حامیان عمده توافق اتمی‌ست و در کنار ایران، وارد کارزار سوریه شده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز ۱۹ اردیبهشت به مسکو می‌رورد. مهلت تعیین‌شده از سوی دونالد ترامپ برای «اصلاح» توافق اتمی یا «ترک» آن، گزینه‌ای که از حمایت نتانیاهو نیز برخوردار است، ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از نخست‌وزیر اسرائیل دعوت کرده‌است تا در مراسم «روز پیروزی»، یادبود پیروزی اتحاد جماهیر شوروی علیه آلمان نازی، شرکت کند.

بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو و پوتین دوشنبه گذشته، و پس از ارائه اسناد مربوط به برنامه اتمی ایران از سوی نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی گفت‌وگو کردند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص می‌گوید مقام‌های امنیتی بریتانیا، فرانسه و آلمان، در روزهای گذشته، برای مطالعه و بررسی اسناد ارائه‌شده به اسرائیل سفر کرده‌اند. ایران می‌گوید این اسناد تازگی ندارد و بازرسان بین‌المللی از آن باخبر بوده‌اند.

موضوع دیگری که تقریبا همیشه در گفت‌وگوها میان نتانیاهو و پوتین مطرح می‌شود، مسئله حضور ایران و گروه‌های مورد حمایت آن، به‌طور مشخص حزب‌الله لبنان، در سوریه است.

رویترز می‌گوید دولت روسیه به‌طور معمول بر حملات اسرائیل علیه اهداف ایرانی سوری چشم بسته‌ است. اما این خبرگزاری در ادامه افزوده پس از حمله ماه گذشته به حمص که به کشته‌شدن شماری از پرسنل ایرانی مستقر در سوریه انجامید و روسیه آن را به اسرائیل نسبت داد، این گمانه‌زنی‌ها شدت گرفته که ممکن است «صبر مسکو» کاهش پیدا کرده باشد.

اسرائیل معمولا از مسئولیت‌پذیری مستقیم حملات به اهداف در سوریه خودداری می‌کند اما دولت آن کشور تاکید کرده از امنیت خود دفاع کرده و تمام اقدامات را به‌کار می‌گیرد تا سوریه به «پایگاهی برای حضور دائم ایران تبدیل نشود».

اسرائیل همچنین از مسکو خواسته است از دادن سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ به سوریه خودداری کند.

روز گذشته نخست‌وزیر اسرائیل، در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با نخست وزیران بریتانیا، استرالیا و هند با تکرار موضع دولت خود در مورد آینده «برجام»، خواستار حمایت از «اصلاح یا برچیده‌شدن» توافق اتمی با ایران شد.

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافق اتمی یا مذاکره بر سر برنامه موشکی خود که آن را «دفاعی» می‌نامد، نیست.

با استفاده از رویترز، هاآرتص، اروپای آزاد|ت.ت
XS
SM
MD
LG