لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

برگزاری رزمایش پنج کشور در اسرائیل، با اف۳۵


اف-۳۵ (سمت چپ تصویر)
اف-۳۵ (سمت چپ تصویر)

نیروی هوایی اسرائیل از یکشنبه دوازدهم آبان رزمایش دوسالانه‌ای را با حضور آمریکا، آلمان، ایتالیا و یونان آغاز کرد که جنگنده‌های اف۳۵ آمریکایی که به اسرائیل داده شد، در آن مشارکت خواهند داشت.

از زمان تشدید دشمنی میان ایران و اسرائیل و پس از حملات گسترده هوایی اسرائیل به «اهداف ایرانی» در سوریه در پنج سال گذشته، این اولین بار است که اسرائیل هواپیماهای جنگی اف۳۵ آمریکایی را در یک رزمایش با کشورهای دیگر، مشارکت می‌دهد و از آن در چنین عملیات مشترکی رونمایی می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل این مانور را دارای «اهمیت فوق راهبردی و بیشترین اثرگذاری بر نیروی هوایی، ارتش و کشور اسرائیل» توصیف کردند گرچه توضیح بیشتری در این خصوص ندادند.

این رزمایش نسل پنجم از مانورهای «پرچم آبی» است که در طول ده روز برگزاری آن، رویارویی با «طیف وسیعی از سناریوهای تهدیدات احتمالی» از طریق به‌کارگیری جنگنده‌های پیشرفته و ترکیب آن با فناوری‌های نوین جنگ هوایی تمرین می‌شود.

به گزارش الشرق الاوسط، یک هزار نظامی اسرائیل و چهار کشور دیگر در این رزمایش در حریم هوایی محدود جنوب اسرائیل، مشارکت دارند.

آمریکا از دسامبر ۲۰۱۶ تحویل بمب‌افکن‌های اف۳۵ به اسرائیل را که تا پیش از آن تنها در اختیار ارتش آمریکا بود، آغاز کرد.

اسرائیل برای دریافت ۵۰ فروند از این جنگنده‌ها با دولت پیشین آمریکا به توافق رسیده بود و تا حال، به نظر می‌رسد که نیمی از این تعداد درخواستی را دریافت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تابستان امسال در بازدید از پایگاه هوایی نواتیم در حالی که یکی از اف۳۵ها پشت او بود، گفت «جنگنده‌های اسرائیل می‌توانند به هر جا برسند؛ از جمله ایران»؛ بنا بر این، «ایران ما را تهدید نکند».

مجموعه‌ای از گفته‌های دولتمردان و نظامیان ارشد اسرائیل نشان می‌دهد که ارتش این کشور به‌ویژه نیروی هوایی آن در یک دهه اخیر بیشترین توان خود را صرف تقویت برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران و احتمال درگیر شدن در یک جنگ با ایران کرده است.

گرچه نیروی هوایی آمریکا و سه کشور متحد دیگر اسرائیل در رزمایش مشترک جدید در اسرائیل مشارکت دارند اما بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته به مناسبت‌های مختلف از جمله سال‌روز جنگ «یوم کیپور» («تموز») تأکید کرد که اسرائیل «تنها و تنها به خود در رویارویی با تهدیدات اتکا می‌کند».

به نوشته تایمز آو اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته به وزیران خود گفته تا یک‌سال دیگر نمی‌توان انتظاری از دخالت آمریکا در صورت نیاز اسرائیل به حمایت در برابر تهدیدات، داشت.

به نظر می‌رسید که اشاره وی به دوران باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ باشد.

آقای نتانیاهو پنجشنبه در جریان سخنرانی در دانشگاه افسری و آیین اعطای سردوشی به افسران جدید، از گفته‌های تلویحی که رسانه‌ها از او نقل کردند، تا حد زیادی ابهام‌زدایی کرد.

وی گفت، «در نبود واکنش مناسب، ایران (در اقدامات خود در منطقه) گستاخ‌تر شده‌است؛ ولی ما کسی نیستیم که (اگر به یک گونه ما سیلی زدند، مانند مسیحیانِ مسالمت‌جو) گونه دوم خود را برای سیلی خوردن جلو ببریم».

این گفته آقای نتانیاهو نخستین سخن علنی وی در بیان ناخشنودی از عدم واکنش آمریکا به اقدامات منتسب به ایران در ماه‌های گذشته بود.

دولتمردان دیگری در اسرائیل پیش از آن گفته بودند که اقدام آمریکا در قطع پشتیبانی از کردهای سوریه، برای اسرائیل نیز در صورت روبه‌رو شدن با یک وضعیت جنگ واقعی در منطقه، «درس عبرت دارد» که ممکن است آمریکا آن حمایت مورد انتظار اسرائیل را به عمل نیاورد.

با وجود تأکید آقای نتانیاهو و فرماندهان ارتش بر استقلال عمل و آمادگی در صورت نیاز، رسانه‌های اسرائیل در رشته‌تحلیل‌هایی در روزهای اخیر نیاز اسرائیل به حمایت آمریکا در یک مصاف واقعی را کتمان نمی‌کنند.

روزنامه هاآرتص یادآور شد زمانی که ژنرال اسحاق بریک، بازرس ارتش، از عدم آمادگی واقعی نیروها برای یک جنگ حقیقی سخن گفت، نظامیان ارشد تلاش کردند صدای او را خاموش کنند.

هاآرتص افزود البته تهدیدات برای اسرائیل از ناحیه ایران، واقعی هستند حتی اگر نتانیاهو از آن برای تحکیم جایگاه خود استفاده می‌کند.

بر اساس تحلیل‌های رسانه‌های این کشور، هر تهدید واقعی از سوی ایران، یک نبرد منطقه‌ای خواهد بود اما سران ارتش اسرائیل نیز به تازگی اذعان می‌کنند که رویارویی با چنین جنگی در چند جبهه فعلاً در توان ارتش نیست و ممکن است در یک مصاف واقعی، برتری کیفی که پیشتر از آن سخن می‌گفتند، از دست رفته باشد.

از سوی دیگر، ایران نیز مانند اسرائیل، سیاست‌ها و اقدامات «رژیم صهیونیستی» در منطقه را تهدید محسوب می‌کند ولی همواره «هشدار» داده در صورتی که از سوی اسرائیل هدف حمله قرار گیرد، «پاسخی کوبنده» خواهد داد.

ایران نیز مانند اسرائیل، پیوسته توان نظامی خود را برای یک رویارویی احتمالی بین دو کشور تقویت می‌کند و تمامی تجهیزاتی را که به هر مناسبتی از آن‌ها رونمایی می‌کند، تلویحاً یا مستقیم، ابزار دیگری برای یک جنگ احتمالی با اسرائیل معرفی می‌کند.

ایران هم‌زمان بر هم‌پیمانان منطقه‌ای خود در «محور مقاومت» در برابر اسرائیل، اتکا دارد.

XS
SM
MD
LG