لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۲۹

صدور حکم قضایی ۲۵۸ نفر از دراویش گنابادی


همزمان با گزارش‌ها درباره صدور ۶۹ سال زندان برای ۱۰ درویش گنابادی، دادستان تهران بدون اشاره به جزئیات از صدور حکم برای ۲۵۸ نفر از دراویش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس جعفری دولت آبادی روز سه‌شنبه ۲۶ تیر، از صدور حکم برای ۲۵۸ نفر از به گفته او «عوامل آشوب‌های» اسفند سال گذشته خبر داد.

در همین حال وب سایت مجذوبان نور گزارش داد که ۱۰ درویش محبوس در زندان تهران بزرگ به ۶۹ سال زندان، ۴۴۴ ضربه شلاق و ۱۴ سال تبعید محکوم شده‌اند.

این وبسایت پیش از این نیز در خبرهای جداگانه‌ای اعلام کرده بود که ۴۶ درویش گنابادی به ۱۷۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

پیش از آن نیز فائزه عبدی‌پور، از فعالان دراویش، در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که «برای ۲۳ تن از درویشان گنابادی در مجموع ۱۱۹ سال حبس تعزیری و نفی بلد(تبعید) و شلاق» صادر شده است.

«اجتماع و تبانی علیه امنیت»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم» و «تمرد از دستور پلیس» اتهامات یکسانی است که درباره تعدادی از دراویش مطرح شده است.

تعدادی از دراویش گنابادی نیز در دادگاه کیفری دو استان تهران محاکمه شده‌اند که اتهام آن‌ها «اخلال در نظم و آسایش عمومی جامعه» اعلام شده است.

با مقایسه اتهامات مطرح شده درباره دراویش گنابادی مشخص می‌شود که برای دراویشی که پرونده‌شان در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود، اتهامات سنگین‌تری تعیین شده است.

پیش از این فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز ۲۶ اردیبهشت با اشاره به محاکمه دراویش بازداشت‌شده همراه با «پنهانکاری»، این اقدام را «مضحکه‌ عدالت» و «نقض آشکار موازین بین‌المللی» خوانده بود.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در ۳۰ بهمن سال ۹۶ در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۰۰ درویش در این درگیری‌ها بازداشت شدند که ۳۶۰ نفر از آنها هنوز زندانی هستند.

محمدرضا ثلاث، یکی از دراویش گنابادی نیز که از سوی دادگاه متهم شده بود که سه مأمور پلیس را با اتوبوس زیر گرفته است، صبح دوشنبه، ۲۸ خرداد، اعدام شد.

وکیل آقای ثلاث تاکید داشت او بی‌گناه است و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته بود اعدام او «عدالت را قربانی می‌کند».

تعدادی از دروایش گنابادی دراعتصاب غذا به سر می برند.

در همین حال مرجان مهاجر، همسر ظفرعلی مقیمی، یکی از دروایش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، در مصاحبه با رادیو فردا از وضعیت جسمی او ابراز نگرانی کرده است.

منابع:ایرنا، ایسنا،وب سایت مجذوبان نور و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG