لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

 جیپ فرمان را به سمت الکتریکی شدن می‌چرخاند


شرکت جیپ که قوی‌ترین شرکت سازنده خودروهای آفرود در جهان است به سمت تولید خودروهای برقی رفته و چند خودرو برقی جدید خود را معرفی کرده است.

این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از خودروهای خود در جهان را با موتور برقی عرضه کند. در آن زمان البته تمامی خودروهای عرضه‌شده جیپ در اروپا برقی خواهند شد.

در راستای این هدف بلندپروازانه این شرکت چند مدل جدید از خودروهای الکتریکی خود را معرفی کرده است.

جیپ اونجر جدید قرار است تا با موتورهای الکتریکی تولید شود. این خودرو که در سال آینده میلادی وارد بازار خواهد شد، قرار است در خط تولیدی در لهستان تولید شود. هم‌اکنون شرکت جیپ زیر مجموعه گروه خودروسازی استلانتیس است.

در حال حاضر پژو رهبری گروه استلانتیس را بر عهده دارد، و این گروه شامل برندهای فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و آمریکایی است.

در طرح جدید استلانتیس، بسیاری از قطعات به‌صورت مشترک تولید می‌شود و برخی قطعات پژو و سیتروئن هم از قطعه‌سازان آمریکایی تأمین می‌شود.

گروه استلانتیس که حدود ۱۴ برند خودروسازی در جهان از جمله جیپ را هم شامل می‌شود، قصد دارد چندین پلت‌فرم برقی را طراحی کند. این گروه البته در ابتدا بیشتر به سمت خودروهای هیبریدی حرکت می‌کند اما در نهایت به سمت خودروهای تمام‌برقی خواهد رفت.

این گروه حاصل اتحاد دو گروه خودروسازی فیات کرایسلر و پژو سیتروئن است. در گروه فیات کرایسلر برندهای فیات، آلفارومئو، مازراتی، آبارت، لانچیا، جیپ، رم، کرایسلر و دوج قرار دارند. گروه پژو سیتروئن هم شامل برندهای اُپل، واکسهال، پژو، سیتروئن و دی‌اس است.

جیپ حالا با پشتوانه چنین گروه خودروساز بزرگی دست به برقی کردن خودروهای خود زده است.

جیپ اونجر برقی ۴۰۰ کیلومتر را می‌تواند با یکبار شارژ شدن طی کند. البته پرسش اینجاست که اگر این خودرو در بی‌راهه شارژ تمام کند، چگونه برق باتری آن تأمین خواهد شد؟

خودروهای برقی نیاز به زیرساخت‌های زیادی دارند که معمولاً در محدوده‌های شهری وجود دارد و در بی‌راهه‌ها خبری از آنها نیست.

همین موضوع کمی سبب شده تا برقی شدن خودروهای آفرود مورد تردید قرار گیرد.

ریکان مدل بعدی جیپ برای برقی شدن است. این خودرو اول در بازار آمریکا و سپس در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

واگنیر برقی دیگر مدل برقی جیپ است که قرار است رقیبی برای خودروهای گران قیمت برقی باشد. این خودرو هم با یک بار شارژ می تواند ۶۰۰ کیلومتر را طی کند و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۳.۵ ثانیه گزارش شده است.

در مقابل جیپ احتمالاً خودروهای دو دیفرانسیل برقی تویوتا رقیب اصلی خواهند بود. سال گذشته تویوتا ۱۵ مدل برقی خود را معرفی کرد که چندین مدل آفرود بودند.

در حال حاضر خودروهای برقی با مشکلات فنی بسیاری روبه‌رو هستند؛ این خودروها دیر شارژ می‌شوند، پیمایش آن‌ها کم است، عمر باتری‌شان زیر ۱۰ سال است و در شرایط گرمسیری احتمال آتش گرفتن باتری‌هایشان وجود دارد. اما سرمایه‌گذاری گسترده تویوتا در این زمینه احتمالاً سبب خواهد شد بسیاری از این مشکلات حل شود.

گذشته از تویوتا، شرکت فورد هم برنامه گسترده برای تولید خودروهای آفرود برقی دارد.

شرکت خودروسازی فورد در نظر دارد با سرمایه‌گذاری کلان، سهم خودروهای برقی از کل فروش خودرو این شرکت را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد برساند.

یک خودروی تویوتا در پس زمینه یک ایستگاه شارژ این شرکت در نمایشگاه خودروی صوفیه در ژوئن ۲۰۲۲
یک خودروی تویوتا در پس زمینه یک ایستگاه شارژ این شرکت در نمایشگاه خودروی صوفیه در ژوئن ۲۰۲۲

تسلا هم قصد دارد تا وانت برقی خود را عرضه کند که قابلیت بی‌راهه نوردی بالایی دارد. اما بزرگترین مشکل شارژ اینگونه خودروها در بیابان است.

طرحی مطرح شده است که شارژ‌رهای سیاری در مسیرهای بیابانی تعبیه شود که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

اما پیاده کردن چنین طرحی در تمامی مسیرهای دورافتاده احتمالاً تا دهه‌ها ممکن نباشد. راه دیگر احتمالاً حمل ژانراتور کوچک باشد که با بنزین، برق تولید کند.

XS
SM
MD
LG