لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

ایالات متحده، کانادا و مکزیک برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ انتخاب شدند


صحنه‌ای از ارائه پیشنهاد میزبانی مشترک جام جهانی ۲۰۲۶ از سوی ایالات متحده، کانادا و مکزیک
صحنه‌ای از ارائه پیشنهاد میزبانی مشترک جام جهانی ۲۰۲۶ از سوی ایالات متحده، کانادا و مکزیک

ایالات متحده، کانادا و مکزیک به‌طور مشترک به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ انتخاب شدند.

بنا بر گزارش‌ها، پیشنهاد مشترک میزبانی این مسابقات از سوی ایالات متحده، مکزیک و کانادا بر پیشنهاد مراکش برای میزبانی ارجحیت یافته است.

این تصمیم از طریق رای‌گیری میان بیش از ۲۰۰ عضو فدراسیون بین‌المللی فیفا گرفته شده است.

پیشنهاد مشترک این سه کشور با ۶۷ درصد آرا پیروز شد و مراکش با دریافت ۳۳ درصد از رأی‌ها از میزبانی بعدی جام جهانی ناکام ماند.

از ۲۰۰ کشور حاضر در رأی‌گیری، ۱۳۴ کشور به میزبانی مشترک این سه کشور رای دادند و ۶۵ کشور به میزبانی مراکش رأی دادند.

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی فوتبال، ایران تنها کشوری است که به هیچیک از نامزدهای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ رای نداده و خواستار گزینه سوم بوده است.

جام جهانی ۲۰۲۶ میلادی بیست و سومین دوره این رقابت‌هاست.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد، شصت‌وهشتمین کنگره این نهاد را برگزار کرد که برنامه بعد از ظهر آن به انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ اختصاص داشت.

این کنگره در «اکسپوسنتر» مسکو و در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی امسال برگزار می‌شود. تیم‌های ملی فوتبال روسیه و عربستان سعودی قرار است پنج‌شنبه ۲۴ خرداد در ورزشگاه لوژنیکی مسکو به مصاف یکدیگر بروند.

در مسابقات سال ۲۰۲۶ تعداد تیم‌های شرکت‌کننده از ۳۲ به ۴۸ تیم افزایش خواهد یافت. این برای اولین بار است که رقابت‌های جام جهانی فوتبال در سه کشور برگزار خواهد شد.

مکزیک به تنهایی پیش از این در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۶ میزبان جام جهانی بوده است. ایالات متحده پیش از این در سال ۱۹۹۴ میزبان جام جهانی فوتبال بود. جام جهانی مردان برای اولین بار است که به کانادا می‌آید.

کارلوس کوردیرو، رئیس فدراسیون فوتبال ایالات متحده، در واکنش خود به رأی‌دهندگان گفت که «از طرف سه کشور از شما برای این افتخار باورنکردنی بسیار سپاسگزارم.»

سه کشور یادشده در پیشنهاد مشترک خود متعهد شده‌اند اماکن و زیرساخت‌های بسیار پیشرفته‌ای را به این مسابقات اختصاص دهد. ۵٫۸ میلیون تماشاگر و سود پیش‌بینی شده ۱۱ میلیارد دلاری از دیگر جزئیات پیشنهاد این سه کشور است.

XS
SM
MD
LG