لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

قاضی لبنانی پنج عضو حزب‌الله لبنان را به قتل نیروی حافظ صلح سازمان ملل متهم کرد


تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۱۱ خرداد، به نقل از یک مقام قضایی لبنان نوشت، یک قاضی لبنانی پنج عضو حزب‌الله لبنان را به قتل یک نیروی ایرلندی حافظ صلح سازمان ملل متحد در دسامبر سال گذشته متهم کرده است.

از این میان، تنها یک عضو حزب‌الله در بازداشت به سر می‌برد.

شان رونی ۲۳ ساله در روز چهاردهم دسامبر، در جریان حمله‌ای به ماشین «نیروی موقت سازمان ملل در لبنان»، در نزدیکی روستای العقبیه که مقر حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود، به قتل رسید و سه تن دیگر از سرنشینان این ماشین نیز مجروح شدند.

مقام قضایی لبنانی که ترجیح داده است نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت، فادی سوان، قاضی تحقیق ارتش لبنان، کیفرخواستی ۳۰ صفحه‌ای را در این مورد صادر کرده است که در آن، پنج عضو حزب‌الله لبنان به «تشکیل گروهی تبهکار برای ارتکاب جرم و جنایت» متهم شده‌اند.

محمد عیاد که از ماه دسامبر که حزب‌الله لبنان او را به ارتش این کشور تحویل داده، در بازداشت به سر می‌برد، یکی از پنج عضو این گروه شبه‌نظامی است که به «قتل عمد» متهم شده است.

مقام قضایی لبنانی می‌گوید، طبق قوانین این کشور، مجازات چنین جرمی اعدام است.

قاضی سوان پرونده این پنج متهم را به دادگاه نظامی ارجاع داده و نسخه‌ای از کیفرخواست را نیز در اختیار «نیروی موقت سازمان ملل در لبنان» گذاشته است.

به گفته این مقام قضایی، در متن کیفرخواست به ویدیوهایی که با دوربین‌های مداربسته‌ ضبط شده‌اند اشاره شده که «به وضوح نشان می‌دهد پاترولِ [نیروی موقت سازمان ملل] از همه طرف مورد حمله مردان مسلح قرار گرفته است. در ویدیوها شنیده می‌شود که بعضی از این افراد مسلح می‌گویند: "ما حزب‌الله هستیم" و برای تماس‌هایشان از بیسیم دستی استفاده می‌کنند.»

حزب‌الله تاکنون بارها دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده و وفیق صفا، رئیس واحد امنیت این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نیز از قتل‌ شان رونی به‌عنوان «قتل غیرعمد» یاد کرده است.

لبنان در ژانویه امسال هفت نفر از جمله عیاد را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

عیاد در آن زمان از سوی حزب‌الله، به «قتل سرباز ایرلندی و اقدام به قتل سه همراه او با شلیک مسلسل به آنها» متهم شده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG