لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

زمین‌لرزه‌ مهیب در ترکیه و سوریه؛ اردوغان آن را بزرگ‌ترین فاجعه از سال ۱۹۳۹ خواند


زمین‌لرزه دوشنبه در شهر حما در سوریه تلفات زیادی داشته است
زمین‌لرزه دوشنبه در شهر حما در سوریه تلفات زیادی داشته است

گزارش‌ها حاکی است که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن استان غازی‌عینتاب در جنوب ترکیه را به لرزه در آورد. غازی‌عینتاب در نزدیکی مرز ترکیه با سوریه واقع است.

سازمان مدیریت بلایا و امور اضطراری ترکیه اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار، تاکنون در این زلزله هزار و ۴۹۸ نفر کشته و بیش از هفت هزار و ۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، این زمین‌لرزه را «بزرگ‌ترین فاجعه در ترکیه از سال ۱۹۳۹ میلادی» توصیف کرد.

به‌گفته معاون رئیس‌جمهور ترکیه، این زمین‌لرزه در ۱۰ استان ترکیه قربانی گرفته است و مقام‌های درمانی سوریه هم از کشته‌شدن دست‌کم ۸۰۰ نفر بر اثر زلزله در مناطق تحت کنترل دولت سوریه خبر می‌دهند.

مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا می‌گوید این زلزله ساعت چهار و ۱۷ دقیقه بامداد به وقت محلی و در عمق نسبتاً کم ۱۷.۹ کیلومتری زمین رخ داده است. کارشناسان می‌گویند عمق کم کانون این زمین‌لرزه، باعث شده است که لرزش‌های آن تا مسافت‌های دوردست احساس شود.

کانون این زلزله در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر غازی‌عینتاب ترکیه و ۱۱۴ کیلومتری شمال غربی حلب در سوریه بوده است و لرزه‌های آن حتی تا قاهره مصر نیز احساس شده است.

شهروندان در سوریه، عراق٬ لبنان اسرائیل، فلسطین و اردن نیز این زمین‌لرزه را احساس کرده‌اند.

مقام‌های ترکیه می‌گویند این زمین‌لرزه به مناطق مختلفی در استان‌های قهرمان‌مرعش، غازی‌عِینتاب، شانلی‌اورفه، دیاربکر، آدانا، آدیامان، مَلَطیه، عثمانیه، خَتای و کیلیس آسیب زده است.

از شهر دو میلیون نفری غازی‌عینتاب ترکیه خسارات زیادی گزارش می‌شود. همچنین بر اثر این زمین‌لرزه، یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان‌مرعش در جنوب ترکیه منفجر شده است.

فؤاد اوتکای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه به رسانه‌ها گفت که نزدیک به ۹۰۰ ساختمان در استان‌های غازی‌عینتاب و قهرمان‌مرعش ترکیه تخریب شده است. وی تعداد کل ساختمان‌های فروریخته بر اثر این زلزله را ۱۷۱۸ ساختمان اعلام کرد.

به گفته آقای اوتکای، هنوز صدها نفر زیر آوار ساختمان‌های فروریخته محبوس هستند.

در همین حال خبر می‌‌رسد ترکیه از اتحادیه اروپا برای عملیات نجات درخواست کمک کرده است و تیم‌هایی از هلند و رومانی در حال حاضر در راه مناطق آسیب‌دیده هستند و اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی کمک‌های بیشتر برای ترکیه است.

در منطقه اصلی وقوع این زلزله، در دو سوی مرز، میلیون‌ها آواره سوری زندگی می‌کنند و منطقه متأثر از زلزله در شمال سوریه، محدوده‌ای است که کنترل آن بین دولت سوریه و مخالفان آن تقسیم شده است.

گزارش‌ها حاکی است که این زمین‌لرزه خساراتی نیز در شهر حما در سوریه برجای گذاشته است.

گروه مخالف بشار اسد وضعیت اضطراری اعلام کرد

گروه «دفاع غیرنظامی سوریه» موسوم به کلاه‌سفیدها که از سازمان‌های مخالف رژیم بشار اسد در سوریه است، با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که این زمین‌لرزه حدود ۸۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و باعث سرگردانی مردم در سرمای زمستان شده است.

این سازمان می‌گوید که شرایط نامساعد جوی، از جمله دمای پایین و هوای طوفانی، وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

گروه «دفاع غیرنظامی سوریه» در بیانیه خود از جامعه جهانی خواسته است تا بر رژیم بشار اسد و متحد او، روسیه، فشار بیاورند تا از بمباران مناطق آسیب‌دیده خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG