لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

یک نظرسنجی: تنها شش درصد یهودیان آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ به ترامپ رای می‌دهند


علی‌رغم حمایت‌های گسترده دونالد ترامپ از اسرائیل و از جمله تصمیم بی‌سابقه او در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، دو سوم از یهودیان آمریکا در انتخابات میاندور‌ه‌ای کنگره، به نامزدهای حزب رقیب او، یعنی دمکرات‌ها رای خواهند داد.

تنها شش درصد از یهودیان آمریکا گفته‌اند که «ممکن است» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به خاطر سیاست‌های حمایتی دونالد ترامپ از اسرائیل به او رای دهند.

این رویکردها در نظرسنجی موسسه الکترال یهودی آمریکا که نتایج آن روز چهارشنبه ۲۵ مهر در رسانه‌های اسرائیل نیز بازتاب یافت، مشخص شده است.

این نظرسنجی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که روز ششم نوامبر، ۱۵ آبان، برگزار می‌شود، انجام شده است.

در این انتخابات، هر ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا به رای گذاشته می‌شود.

درصدِ یهودیان آمریکایی که خود را دمکرات می‌دانند، بسیار بیشتر از جامعه کلی این کشور است؛ نظرسنجی اخیر گالوپ نشان داده بود که با وجود یک رئیس‌جمهوری جمهوریخواه در کاخ سفید، ۴۷ درصد از کل جامعه آمریکایی‌ها خود را دمکرات دانسته و ۴۴ درصد جمهوریخواه.

اما ۶۸ درصد از یهودیان آمریکایی در نظرسنجی جدید، خود را دمکرات، و حدود ۲۶ درصد جمهوری‌خواه توصیف کرده‌اند.

۵۱ درصد از یهودیان مورد سوال، سیاست آقای ترامپ در خصوص اسرائیل را تایید کرده و ۴۹ درصد گفته‌اند که با رویکرد او در مورد اسرائیل مخالف هستند.
۵۱ درصد از یهودیان مورد سوال، سیاست آقای ترامپ در خصوص اسرائیل را تایید کرده و ۴۹ درصد گفته‌اند که با رویکرد او در مورد اسرائیل مخالف هستند.

در همین حال، ۷۴ درصد از یهودیان آمریکا گفته‌اند که به نامزدهای حزب دمکرات رای می‌دهند؛ این امر بدان مفهوم است که اقبال رای‌دهندگان به نامزد دمکرات‌ها شش درصد بیش از یهودیانی است که دمکرات هستند.

این رای بیشتر ناشی از مسائل داخلی آمریکا و نامزدهای دمکرات‌هاست که ظاهرا بیشتر مورد توجه یهودیان آمریکا قرار گرفته‌اند.

حدود شش میلیون نفر از جمعیت آمریکا یهودی هستند؛ تا حدود ۷۰ درصد آنها در طول دهه‌ها به طور سنتی به حزب دمکرات رای می‌دادند اما به نظر می‌رسید که این امر در دهه اخیر تغییراتی کرده است.

حال با گذشت دو سال از انتخاب دونالد ترامپ، نه تنها اکثر یهودیان آمریکا حامی دمکرات‌ها هستند، بلکه این پشتیبانی ظاهرا افزایش نیز یافته است.

۵۱ درصد از یهودیان مورد سوال، سیاست آقای ترامپ در خصوص اسرائیل را تایید کرده و ۴۹ درصد گفته‌اند که با رویکرد او در مورد اسرائیل مخالف هستند.

۵۶ درصد یهودیان آمریکایی حتی گفته‌اند که از تصمیم دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم راضی نیستند ولی ۴۴ درصد از آن ابراز رضایت کرده‌اند.

میزان چشمگیر مخالفت یهودیان آمریکا در این نظرسنجی با سیاست دوستانه آقای ترامپ در مورد اسرائیل در حالی است که او و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تاکید کرده‌اند که تصمیم دولت واشینگتن در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و سپس انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم، حدود ۷۰ سال بعد از تشکیل اسرائیل، یک تصمیم تاریخی بوده است.

اما به نوشته بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، این تصمیمات که اسرائیلی‌ها را شادمان کرد، موجب دو دستگی جامعه یهودیان آمریکا شد.

۵۶ درصد یهودیان آمریکایی گفته‌اند که از تصمیم دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم راضی نیستند ولی ۴۴ درصد از آن ابراز رضایت کرده‌اند.
۵۶ درصد یهودیان آمریکایی گفته‌اند که از تصمیم دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم راضی نیستند ولی ۴۴ درصد از آن ابراز رضایت کرده‌اند.

دولت واشینگتن همچنین ماه گذشته بسته بزرگ کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری به اسرائیل برای یک دهه آینده را که در زمان دولت باراک اوباما تصویب شد، اجرایی کرد و دولت‌های ترامپ و نتانیاهو آن را نشانه دیگری از استحکام مناسبات دو کشور دانستند.

دولت ترامپ همچنین در میانه خشنودی عمیق دولت نتانیاهو، نیمه تابستان امسال از برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، نیز کناره گرفت.

اما به نوشته بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، در روزهای کنونی ۷۵ درصد از یهودیان آمریکا به آقای ترامپ ابراز بی‌علاقگی می‌کنند که این میزان دو درصد کمتر از نظرسنجی ۱۳ ماه پیش است.

۵۹ درصد یهودیان آمریکا گفته‌اند که ممکن است در انتخابات پیش روی کنگره به کسی رای بدهند که پشتیبان سیاست دولت اسرائیل باشد؛ ۳۲ درصد گفته‌اند که به چنین کسی رای نخواهند داد.

در حالی که ۹۲ درصد از یهودیان آمریکا خود را پشتیبان اسرائیل می‌دانند، ۵۹ درصد از آنها گفته‌اند که مسائل مربوط به اسرائیل هم در کنار مسائل مهم داخلی آمریکا، برایشان اهمیت دارد.

اکثریت چشمگیر یهودیان آمریکا این امور را مهم می‌دانند؛ ۸۳ درصد مسائل بهداشت، ۹۰ درصد تصمیمات دیوان عالی آمریکا، ۸۴ درصد امور امنیت اجتماعی و ۸۷ درصد مسائل اقتصادی آمریکا را ملاک رای دادن خود می‌دانند.

دراین نظرسنجی ۶۴ درصد از یهودیان آمریکا شخصیت و رویه زندگی خود را لیبرالی و تنها ۲۹ درصد محافظه‌کارانه توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG