لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

متیس: حمله اخیر در قندهار تاثیری بر وضعیت امنیتی افغانستان نخواهد داشت


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، پنجشنبه ۲۶ مهرماه گفته است،کشته شدن یک فرمانده پلیس افغانستان در آستانه انتخابات این کشور تاثیر چندانی بر وضعیت امنیتی افغانستان نخواهد داشت.

روز پنجشنبه ژنرال عبدالرازق، از قدرتمندترین مردان اطلاعاتی افغانستان و رئیس پلیس قندهار، در جریان تیراندازی یکی از محافظانش کشته شد.

جیمز متیس کشته شدن ژنرال عبدالرازق را «مرگ غم انگیز یک میهن پرست» خواند و گفت که به باور او نیروهای امنیتی افغانستان به مرحله ای از رشد رسیده‌اند که بتوانند به نبرد با طالبان ادامه دهند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد است: ما به طور کامل به فرایند آشتی ملی با هدایت افغانستانی پایبند هستیم. ما در حال حاضر به موعد برگزاری انتخابات نزدیک می شویم و به دفاع از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد.

ژنرال متیس با این حال تصریح کرد، تاثیر اقدامات تروریستی مقطعی است. الان خیلی زود است بخواهیم درباره تاثیر این حمله بر انتخابات آتی افغانستان صحبت کنیم .

این حمله زمانی روی داده است که فرماندهان نظامی و امنیتی و مقام‌های محلی در دفتر والی درباره هماهنگی برای برگزاری انتخابات مجلس در ولایت قندهار جلسه داشتند. ژنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان، که لحظاتی پیشتر با عبدالرازق ملاقات داشت در این حمله آسیبی ندید.

مقام‌های افغان گفته‌اند یکی از محافظان آقای عبدالرازق در حالی که وی در حال خروج از نشستی با میلر و سایر مقام‌های محلی بود اقدام به تیراندازی کرد.

تبلیغات انتخاباتی در شرایطی روز پنجشنبه پایان یافت که طالبان و گروه «خلافت اسلامی» حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده‌اند.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۴۱۷ زن در رقابت برای ۲۴۹ کرسی مجلس نمایندگان افغانستان شرکت خواهند کرد.

حدود ۵۴ هزار نفر از نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان در روز انتخابات مسئول حفاظت از حوزه‌های رای‌گیری خواهند بود.

XS
SM
MD
LG