لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۵

گفت‌وگوی رهبران روسیه و آلمان در مورد ایران، اوکراین و سوریه


از راست: مرکل و پوتین
از راست: مرکل و پوتین

کاخ کرملین می‌گوید آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین در جریان دیدار روز شنبه در نزدیکی برلین، گفت‌وگوی «بسیار جدی و دقیقی» داشتند و در مورد مسائل ایران، اوکراین، سوریه و خط لوله «نورد استریم ۲» رایزنی کرده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، ۲۸ مرداد ماه، گفته است مذاکرات سه ساعته «بسیار جدی و در مورد جزئیات» بود. این نخستین اظهار نظر یک مقام رسمی پس از دیدار خانم مرکل و آقای پوتین در کاخ مزبرگ، واقع در شمال برلین، است.

البته پیش از انجام دیدار روز شنبه، صدر اعظم آلمان گفته بود با پوتین در مورد ایران، اوکراین، سوریه و نیز پروژه نورد استریم ۲، خط لوله انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان، تبادل نظر خواهد کرد. مرکل تاکید کرده بود «از نظر من تنها از طریق مذاکرات است که می‌توان به مسائل بحث‌برانگیز رسیدگی کرد».

دو طرف در اواخر اردیبهشت ماه نیز در دیداری که در سوچی داشتند، در مورد مسائلی مانند توافق اتمی با ایران، شرایط پیش‌آمده پس از خروج آمریکا از برجام و یا سوریه، گفت‌وگو کرده بودند.

ولادیمیر پوتین نیز پیش از دیدار روز شنبه با مرکل گفته بود آن‌ها در مورد برجام گفت‌وگو خواهند کرد.

دمیتری پسکوف روز یک‌شنبه تاکید کرد رهبران روسیه و آلمان در جریان دیدار در کاخ مزبرگ، برای ادامه مذاکرات چهارگانه در پیوند با بحران سوریه، توافق کرده‌اند. آلمان، روسیه، فرانسه و ترکیه این مذاکرات را پیش می‌برند و هدف از آن نیز پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند و این حمایت نیز نه تنها به بقای اسد در جریان جنگ کمک کرده، بلکه سبب شده تا پس هشت سال درگیری و نبرد، نیروهای اسد بخش‌های گسترده‌ای ‌از خاک کشور را به کنترل خود در آورند. صدها هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته شده، بیش از نیمی از مردم آواره و بسیاری از زیرساخت‌ها و مراکز اقتصادی و مدنی ویران شده‌است.

ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند از گروهی از مخالفان اسد در جریان نبردها با «داعش» حمایت می‌کنند، ترکیه نیز حامی گروهی از شورشیان است، هرچند این گروه‌های مخالف درگیری‌های مرگباری علیه یکدیگر داشته‌اند.

غرب همواره از رویکرد روسیه و ایران در جریان حمایت از بشار اسد و نیز حملاتی که به گروه‌های مختلف دارند، انتقاد کرده‌است. صدر اعظم آلمان در جریان دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه در سوچی، ضمن ابراز نگرانی از اقدامات و فعالیت‌های موشکی ایران به حضور نظامی تهران در سوریه اشاره و از آنها ابراز نگرانی کرده بود.

مرکل دو روز پیش در مورد انتظارات بیش از حد از نتیجه مذاکرات با پوتین هشدار داده بود.

مقام‌های رسمی گفته بودند که این دو قرار نیست پس از رایزنی‌های در آلمان کنفرانس مطبوعاتی داشته باشند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG