لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

محمدجواد ظریف از کشورهای اروپایی خواست به ادامه کار برجام کمک کنند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران با دفاع از برنامه موشکی جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی خواست تحت‌ تاثیر «سیاست واشینگتن» علیه تهران قرار نگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمدجواد ظریف روز یکشنبه ۱۹ آذرماه در یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» از قدرت‌های اروپایی خواست به ادامه کار توافق هسته‌ای، برجام، کمک کنند.

در پی توافق هسته‌ای که تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، متشکل از بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا به امضاء رسید، ایران متعهد شد که در برابر رفع شماری از تحریم‌های بین‌المللی علیه آن، برنامه هسته‌ایش را متوقف کند.

خودداری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از تایید پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر امسال به رغم تاکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به مفاد برجام، ضربه بزرگی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک محسوب می‌شود.

محمدجواد ظریف در بخشی از یادداشت خود، اروپا را از دنباله‌روی آمریکا برحذر داشته، و خطاب به این اتحادیه گفته است: «اروپا در تغییر تمرکز به یک بحران غیرضروری دیگر، چه موضوع برنامه دفاعی موشکی ایران باشد چه نفوذ ما در خاورمیانه، نباید تسلیم امیال واشنگتن شود».

به نظر می‌رسد بخشی از اظهارات وزیر خارجه ایران متوجه فرانسه است که به تازگی از آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و سیاست تهران در منطقه از جمله دخالت در جنگ سوریه انتقاد کرده است.

وزیر خارجه ایران در این یادداشت، نقش تهران در به پایان رساندن درگیری و خونریزی در سوریه را «افتخارآمیز» توصیف کرده و گفته است که طرح او برای برقراری آتش‌بس که در سال ۲۰۱۳ ارائه داده بود مورد بی‌توجهی واقع شد.

ماه گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نسبت به برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار مذاکره در این زمینه شد. درخواستی که از سوی مقامات ایران رد شد.

آقای ظریف در یادداشت خود بار دیگر بر «دفاعی بودن» برنامه موشکی ایران تاکید کرده و در حمایت از آن «قابلیت‌های نظامی ایران را در تطابق با قوانین بین‌المللی و کاملا دفاعی» خوانده است.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان که در توافق هسته‌ای با ایران عضو گروه پنج به علاوه یک بودند با وجود انتقاد از برنامه موشکی ایران، بر تعهد خود به مفاد برجام تاکید کرده و نسبت به ابراز تردید دونالد ترامپ درباره برجام، اعلام نگرانی کرده‌اند.

آقای ظریف در انتهای یادداشت خود، ضمن انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی در خاورمیانه و حملات نظامی علیه یمن، خواستار انجام مذاکره برای برقراری صلح در منطقه شده است.

XS
SM
MD
LG